ساخت بازار
ساخت بازار

محاسبه ظرفیت هیتر تابشی گلخانه

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

برای محاسبه ظرفیت هیتر تابشی مورد نیاز گلخانه‌ها نیاز است که ابتدا به محاسبه گرمای مورد نیاز گلخانه پرداخته شود. نیاز حرارتی گلخانه به پارامترهای مختلفی مانند U ضریب انتقال گرما، A مساحت سطح خارجی گلخانه، Tin حداقل دمای گیاه داخل گلخانه (بدون آسیب دیدن) و Tout حداقل دمای ممکن گلخانه در فصول سرد سال وابسته است.

محاسبه ظرفیت هیتر تابشی گلخانه

برای محاسبه ظرفیت هیتر تابشی مورد نیاز گلخانه نیاز داریم تا نیاز حرارتی فضای گلخانه را به دست آوریم. مقدار توان گرمایشی محاسباتی را باید با توان گرمایشی هیترهای تابشی موجود در بازار مقایسه کرده و سپس اقدام به خرید هیتر تابشی کرد. در سامانه تجارت بین المللی محصولات ساختمانی ساخت بازار می‌توانید بروزترین هیترهای تابشی را مشاهده کنید. همچنین آخرین استعلام قیمت هیتر تابشی از فروشندگان معتبر این محصول قرار داده شده است که می‌تواند شما را برای خرید بهترین هیتر تابشی کمک کند. برای آشنایی با روش محاسبه نیاز حرارتی گلخانه و پارامترهای آن تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

محاسبه نیاز حرارتی گلخانه و پارامترهای موثر آن

برای محاسبه ظرفیت هیتر تابشی مورد نیاز گلخانه‌ها نیاز است که ابتدا به محاسبه گرمای مورد نیاز گلخانه پرداخته شود. پس از محاسبه توان گرمایشی گلخانه باید با توان هیترهای تابشی موجود در بازار مقایسه کرد، سپس اقدام به خرید بهترین هیتر تابشی برای گلخانه مد نظر کرد. توجه به این نکته ضروری است که توان گرمایشی هیتر تابشی باید با توجه به راندمان دستگاه در نظر گرفته شود.

پارامترهای مختلفی برای محاسبه گرمایش دقیق سالن گلخانه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. در زیر فرمول محاسبه نیاز گرمایی گلخانه آورده شده است:

Hc (گرمای انتقال داده شده) + Has (گرمای تبادل هوا) = Hf (حرارت مورد نیاز)

گرمای منتقل شده Hc نیز به پارامترهایی زیر وابسته است:

Hc = U . A . (Tin-Tout)

U ضریب انتقال گرما، A مساحت سطح خارجی گلخانه، Tin حداقل دمای گیاه داخل گلخانه (بدون آسیب دیدن) و Tout حداقل دمای ممکن گلخانه در فصول سرد سال است.

پارامتر گرمای تبادل هوا "Has" نیز به صورت زیر تعریف می‌شود:

Has=0.02 . M . (Tin-Tout)

در این فرمول M به هوای تبادلی گفته می‌شود. که در ادامه به توضیح بیشتر در ارتباط با نحوه به دست آوردن پارامترهای مورد نیاز جهت محاسبه نیاز گرمایی گلخانه و محاسبه ظرفیت هیتر تابشی خواهیم پرداخت:

حداقل درجه حرارت محیط

برای اندازه گیری حداقل درجه حرارت محیط باید دمای محیط اطراف در یک بازه ده ساله بررسی گردد. این دما را می‌توان برابر دمای هواشناسی منطقه در نظر گرفت و در صورتی که فاصله گلخانه تا ایستگاه هواشناسی زیاد باشد، بر اساس تجربه محلی در نظر گرفته می‌شود. تجربه استفاده از گرماتاب‌ها نشان داده است که نباید در محاسبه دمای ده ساله کم‌ترین دمای موجود در نظر گرفته شود؛ بلکه بهتر است دومین مقدار بعد از حداقل دمای ده ساله را به عنوان "حداقل درجه حرارت محیط Tout" در نظر گرفت.

مساحت گلخانه

همانطور که در بخش قبل اشاره شد، A مساحت سطح خارجی گلخانه است که یکی از مهم‌ترین پارامترهای اثرگذار در محاسبه نیاز حرارتی گلخانه است. برای اینکه بتوان مساحت کل گلخانه را به دست آورد، لازم است مساحت بلوک‌های مختلف گلخانه به صورت مجزا محاسبه شده و در انتها با یکدیگر جمع شوند.

برای به دست آوردن مساحت گلخانه باید دقت کافی وجود داشته باشد؛ اگر این مساحت دست بالا درنظر گرفته شود، مجبور به انتخاب هیتر تابشی یا دیگر سیستم‌های گرمایشی با ظرفیت بالا خواهیم بود که این کار هزینه‌های زیادی مانند هزینه مجزا برای تنظیم دمای سالن را به همراه خواهد داشت. در صورت وجود قوس‌های با شکل‌ها و شیب‌های متفاوت باید مقدار متوسط آن‌ها در نظر گرفته شود.

محاسبه مساحت گلخانه برا محاسبه ظرفیت هیتر تابشی

جهت خرید هیتر تابشی و دسترسی به آخرین استعلام قیمت هیتر تابشی می‌توانید از بخش تاسیسات گرمایشی سامانه ساخت بازار استفاده نمایید.

تبادل هوایی گلخانه

مقدار تبادل هوایی در گلخانه بر اساس نوع سازه مشخص می‌شود. منظور از یک واحد تبادل هوا، حجم گلخانه با واحد فوت مکعب است. چنانچه از بادشکن استفاده شود یا سرعت باد کم باشد، باید واحد تبادل هوا را 0.5 در نظر گرفت. برای محاسبه مقدار تبادل هوایی باید مساحت تمامی دیوارهای کناری و نیز سقف را در صورتی که جنس متفاوتی دارند به صورت مجزا محاسبه کرده و در مقادیر موجود در جدول زیر ضرب نماییم؛ سپس در فرمول نیاز حرارتی گلخانه قرار می‌دهیم تا بتوانیم اقدام به محاسبه ظرفیت هیتر تابشی مورد نیاز کنیم.

نوع سازه گلخانه

تبادل هوا در ساعت

سازه شیشه ای یا فایبرگلاس تازه ساز

0.75-1.5

سازه با پوشش دولایه پلاستیک تازه ساز

0.5-1

سازه کارکرده با شرایط مناسب

1-2

سازه کارکرده با شرایط نامناسب

2-4

ضریب انتقال حرارت

ضریب انتقال حرارت که در محاسبه ظرفیت هیتر تابشی مورد نیاز استفاده می‌شود، به مقدار حرارت انتقالی بین جسم جامد و سیال محیط اطراف گفته می‌شود. در جدول زیر می‌توانید ضریب انتقال حرارت پوشش‌های مختلف را مشاهده کنید:

جنس پوشش

U (Btu/hr.-°F-ft2) ضریب انتقال حرارت

شیشه تک لایه

1.1

پلاستیک تک لایه

1.2

فایبرگلاس تک لایه

1.2

پلاستیک دو لایه

0.7

آکریلیک یا پلی کربنات اکتروژن دولایه

0.5

شیشه پوشیده شده با پلاستیک دو لایه

0.5

شیشه ی تک لایه + پوشش حرارتی

0.5

پلاستیک دولایه +پوشش حرارتی

0.4

بلوک سیمانی استاندارد (8 اینچی)

0.51

بتن ریختگی (6 اینچی)

075

صفحات سیمانی – فیبری نیم اینچی

1.1

چوب نرم 1 اینچی

0.6

اورتان فومی 2 اینچ + صفحه سیمانی – فیبری 1.8

0.08

پلی استرین فومی 2 اینچی + صفحه ی سیمانی – فیبری 1.3

0.11

بلوک سیمانی استاندارد 8 اینچی + صفحه اورتان فومی 2 اینچی

0.07

بلوک سیمانی استاندارد 8 اینچی + صفحه پلی استرین فومی 2 اینچی

0.1

بتن ریختگی 66 اینچی + صفحه اورتان فومی 2 اینچی

0.07

چوب نرم 1 اینچی + صفحه اورتان فومی 2 اینچی

0.07

شاسی پلی استرین 1-1.2 اینچی + سطح آلومینیومی

0.12

محیط بیرونی گلخانه بدون عایق (در محل فوندانسیون)

0.8

محیط بیرونی گلخانه عایق دار (در محل فوندانسیون)

0.4

نکات مهم

برای محاسبه مقدار مورد انرژی مورد نیاز باید به نکات زیر توجه نمود:

  • پارامترهای معرفی شده در بخش‌های قبل بر اساس فوت هستند، بنابراین برای تبدیل واحد Hc از مترمربع به فوت مربع باید مقدار آن را در عدد 76 ضرب نماییم.
  • برای تبدیل واحد دما از درجه سانتی‌گراد به فارنهایت نیز باید Hc را در 8 ضرب کرد.
  • توان سیستم‌های گرمایشی موجود در بازار بر اساس کیلوکالری بر ساعت بیان می‌شود اما مقدار محاسباتی به دست آمده از فرمول بالا بر اساس Btu است؛ برای محاسبه ظرفیت هیتر تابشی مورد نیاز لازم است عدد به دست آمده از فرمول را در عدد 968 ضرب نماییم.
  • برای تبدیل واحد مترمکعب به فوت مکعب نیز می‌توان مقدار نهایی را در عدد 31 ضرب نمود.

استعلام قیمت هیتر تابشی در ساخت بازار

پس از محاسبه نیاز حرارتی گلخانه و نیز محاسبه ظرفیت گرمایشی هیتر تابشی، نوبت خرید بهترین هیترتابشی برای گلخانه است. جهت خرید هیتر تابشی لازم است تا به آخرین قیمت آن دسترسی داشته باشیم و با مقایسه قیمت برندهای مختلف این محصول اقدام به خرید نماییم. سامانه ساخت بازار شرایطی را فراهم آورده است که خریداران می‌توانند به آخرین استعلام قیمت هیتر تابشی دسترسی داشته و به صورت مستقیم از آن‌ها خرید کنند. همچنین تولید کنندگان و تامین کنندگان انواع هیترهای تابشی نیز می‌توانند با قرار دادن محصولات خود به همراه قیمت، خریداران را برای خرید بهترین هیتر تابشی مورد نیاز راهنمایی کنند.

فارسی
مقالات
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار