ساخت بازار
ساخت بازار

مواد افزودنی حباب ساز و کاربرد آن در بتن

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

حباب ساز بتن یا هوا ساز بتن (air entraining admixtures of concrete) به عنوان یک افزودنی بتن برای ارتقا برخی از خواص بتن از طریق تشکیل حباب در ساختار آن به کار برده می شود. افزودن حباب هواساز منجربه تولید عمدی حباب های ریز هوا در بتن و نیز مابین سنگ دانه ها می گردد که این حباب ها پس از سخت شدن ملات بتن نیز در آن باقی خواهند ماند.

مواد افزودنی حباب ساز و کاربرد آن در بتن

ماده افزودنی حباب ساز یا هوا ساز بتن، با ایجاد حباب های کروی و منظم در ساختار  بتن، باعث افزایش مقاومت و دوام بتن در برابر عواملی مانند یخ زدگی می شود. استفاده از حباب ساز بتن، باعث از بین رفتن لوله های موئین درساختار بتن و مسدود شدن راه عبور و نفوذ آب به آن می شود که این امر کاهش میزان نفوذپذیری بتن و به دنبال آن افزایش عمر بتن را به دنبال دارد. در ادامه قصد داریم به توضیح بیشتر "حباب هوا ساز بتن"، "مزیت های آن"، "کاربردها" بپردازیم و نیز "روش استفاده از حباب ساز بتن" را بیان کنیم. پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ساخت بازار همراه باشید.

حباب ساز بتن چیست؟

حباب ساز بتن یا هوا ساز بتن (air entraining admixtures of concrete) به عنوان یک افزودنی بتن برای ارتقا برخی از خواص بتن از طریق تشکیل حباب در ساختار آن به کار برده می شود. افزودن حباب هواساز منجربه تولید عمدی حباب های ریز هوا در بتن و نیز مابین سنگ دانه ها می گردد که این حباب ها پس از سخت شدن ملات نیز در آن باقی خواهند ماند.

همانطور که می دانید عمده ترین مشکل بتن ریزی در هوای سرد، افزایش حجم بتن به دلیل یخ  زدن آب درون ساختار بتن است که موجب ایجاد ترک در آن می شود. ترک های ایجاد شده در بتن، نفوذپذیری آن را افزایش می‌دهد که این افزایش، فرسایش بتن با عمق بیشتر را به دنبال دارد. افزودنی های حباب ساز از طریق ایجاد حباب های ریز و یکنواختی از هوا در داخل بتن، باعث افزایش دوام و استحکام  می‌شوند. مقدار هوای کنترل شده از طریق ایجاد حباب هوا در داخل بتن در حدود 5 درصد آن است که از بتن سخت شده در برابر سیکل‌های ذوب و انجماد بتن مراقبت می‌کند و طول عمر بتن را افزایش می دهد.

حباب ساز بتن چیست؟ | مقدار مواد افزودنی بتن

 

مزیت های استفاده از حباب ساز بتن

تمامی افزودنی‌های بتنی به سبب مزایای مفیدی که دارند، به عنوان ملزومات جدا نشدنی آن در نظر گرفته می‌شوند. افزودنی حباب ساز نیز به دلیل مزایای بسیار خوبی که دارد در تمامی بتن ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مزیت های استفاده از حباب ساز یا حباب هوا ساز در بتن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از حباب ساز بتن باعث افزایش مقاومت بتن در برابر چرخه‌های ذوب و انجماد بتن می‌شود.
  • افزودن حباب هوا ساز در بتن، میزان آب مصرفی در بتن را با حفظ کارایی، کم می‌کند.
  • استفاده از این ماده افزودنی می‌تواند به صورت چشم‌گیری خطر جدایی درشت دانه و ریزدانه را در ساختار سنگدانه بتن کاهش دهد.
  • افزودن حباب ساز،علاوه بر اینکه آب انداختگی بتن را کاهش می‌دهد، آب انداختگی مفیدی در بتن ایجاد می‌کند؛ بدین صورت که باعث بالا آمدن مقدار کنترل شده‌ای از شیره سیمان به سطح بتن می‌شود که در نتیجه آن نفوذپذیری بتن کاهش می‌یابد و اجازه نفوذ میزان کمتری از آب و املاح شیمیایی به بتن را می‌دهد.
  • این نوع افزودنی همچنین منجر به افزایش میزان چسبندگی ذرات بتن می‌شود.
  • بهبود میزان روانی و نیز کارایی بتن از دیگر مزیت‌های استفاده از این نوع مواد افزودنی می‌باشد.
  • بتن در ترکیب با حباب هوا ساز، حالت ارتجاعی و فنری به خود می‌گیرد.
  • افزودن هوا ساز بتن میزان نفوذپذیری آن را کاهش می‌دهد به این صورت که این افزودنی، با تشکیل میلیون‌ها حباب هوا باعث انسداد لوله‌های موئینه در بتن می‌شود و پیوستگی این لوله‌ها را کاهش می‌دهد و همین امر می‌تواند نفوذپذیری را از طریق کاهش و گسسته سازی این لوله‌ها، کم کند.

 

 

کاربرد حباب ساز بتن

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، حباب ساز یکی از افزودنی‌های بتن است که در جهت بهبود کیفیت و مقاومت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این افزودنی حتی در مواردی که افزودنی های دیگر مانند ضد یخ به بتن اضافه شده باشد، به طور قابل توجهی می‌تواند مقاومت بتن را در برابر یخ زدگی و آب شدن افزایش دهد. از جمله کاربردهای حباب هواساز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاربرد در بتن‌های حاوی خاکستر بادی
  • کاربرد در بتن‌های حاوی مقدار زیاد ریزدانه
  • کاربرد در بتن‌های با زمان اختلاط طولانی
  • کاربرد در ساخت روسازی های بتنی بزرگراه، فرودگاه، جاده و ...
  • مناسب در بتن ریزی در مناطق با آب و هوای سرد و یخبندانی

 

 

انواع افزودنی های حباب ساز بتن

به صورت کلی می توان گفت انواع افزودنی‌های حباب ساز بتن، به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • مواد محلول در آب
  • مواد جامد

مواد حباب ساز محلول در آب

مواد شیمیایی محلول حباب ساز در آب که تحت عنوان عوامل فعال ساز سطحی (surfactant) شناخته می‌شود، در یک سر زنجیره خود، دارای زنجیره بلند هیدروکربنی بوده و در سر دیگر خود، جزو قطبی دارند. سر غیرقطبی تمایل به قرارگیری در هوا و سر قطبی تمایل قرارگیری در آب را دارد. فعال سازهای سطحی در سر قطبی خود دارای نمک هستند که پس از حل در آب، تجزیه می شود و بر اساس گروه قطبی موثر، یک جز نمکی در عملکرد آن اثرگذار است.

بر اساس نوع گروه قطبی، فعال سازهای سطحی به آنیون، کاتیون و غیر یونی دسته بندی می‌شوند. فعال سازهای سطحی آنیونی در مقایسه با دیگر فعال سازهای سطحی کاربردی‌تر هستند چرا که حباب‌ها، هوای پایدارتری را در بتن ایجاد می‌کنند.

از افزودنی های حباب هوا ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نمک‌های اسیدی حاصل از چوب (نمک قلیایی با آلکانول آمین): تشکیل سریع حباب
  • رزین چوب (اسیدهای سه حلقه ای): تشکیل سریع حباب، ایجاد حباب با اندازه متوسط، ایجاد حباب کم در اولین هم زدن، سازگاری با سایر افزودنی ها
  • وینسول رزین (ترکیبی از اسید سه حلقه ای، ترپن و فنول): ایجاد حباب با اندازه متوسط، ایجاد حباب کم در اولین هم زدن، سازگاری با سایر افزودنی ها
  • روغن تال (اسیدهای چرب و اسیدهای سه حلقه ای): ایجاد حباب با اندازه کوچک نسبت به دیگر حباب سازها، افزایش میزان حباب با طولانی شدن زمان هم زدن، سازگاری با سایر افزودنی ها،سرعت کم تولید حباب نسبت به فولکون‌های چربی
  • پاک‌کننده‌های مصنوعی (آلکیل – آریل اتوکسیلات‌ها): ایجاد حباب با اندازه بزرگ، ناسازگاری با برخی از افزودنی های فوق روان کننده، مناسب برای ساخت بتن کفی سبک
  • اسیدهای چرب گیاهی (نمک‌های آلکانول آمین و اسید چرب نارگیل): تشکیل سریع حباب، ایجاد حباب با اندازه بزرگتر نسبت به فولکون‌های چربی، کاهش میزان حباب با طولانی شدن زمان هم زدن، سازگاری با سایر افزودنی ها

 

مواد حباب ساز محلول در آب |  محلول حباب ساز بتن از کجا بخریم

 

مواد جامد حباب ساز بتن

مواد جامد حباب ساز بتن را نمی‌توان در دسته افزودنی های بتن جای داد اما استفاده از آن‌ها می‌تواند بتن را در برابر سیکل ذوب و انجماد مقاوم سازد. این نوع مواد جامد دارای سیستم تخلخل مناسبی هستند که به خوبی می‌توانند در نقش حفرات هوا عمل کنند که از آن جمله می‌توان به آجر خرد شده، گوی پلاستیکی توخالی، رس منبسط شده، شیل منبسط شده و ... اشاره نمود. استفاده از این مواد جامد در برخی موارد می‌تواند نسبت به افزودنی های حباب ساز محلول برتری داشته باشند چون عواملی نظیر دما، مکمل های سیمانی، پرداخت و افزودنی های دیگر بر این مواد اثرگذار نمی‌باشند.

لازم به ذکر است که در برخی از بتن‌ها استفاده از این مواد جامد امکان‌پذیر نمی‌باشد چرا که ممکن است با ماتریس سیمان، ساختاری غیریکسان داشته باشند و منجر به ناهمگنی بتن شوند. همچنین این مواد نسبت به حباب هواساز محلول کاربرد محدودتری دارند.

روش استفاده از هواساز بتن

برای استفاده از حباب ساز در گام اول باید به نوع سیمان، نسبت آب به سیمان، نوع سنگدانه‌های مصرفی و ... توجه نمود و نیز در نظر داشت که میزان هوای مجاز در ساختار بتن پس از اضافه کردن هواساز بتن باید در حدود 4 تا 6 درصد آن باشد. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان نباید افزودنی حباب هوا ساز بر روی سیمان خشک ریخته شود و برای اضافه کردن آن ابتدا باید حباب ساز را با کل آب مصرفی با بخشی از آن ترکیب کرده و سپس به مواد خشک بتن اضافه گردد.

بهترین زمان برای اضافه کردن حباب هوا ساز بتن، فاصله 5 دقیقه‌ای پس از اختلاط کامل اجزای بتن است. اگرچه این مواد سمی نیستند و برای محیط زیست خطری ندارند اما نباید به هیچ عنوان با چشم تماس پیدا کند و یا خورده شود. استفاده از عینک، دستکش و ماسک مناسب در هنگام کار با این ماده افزودنی ضروری است.

نحوه استعلام قیمت حباب ساز بتن در ساخت بازار

ساخت بازار با هدف کمک به خریداران و تامین کننده ها سعی کرده است به روز ترین قیمت های کلیه محصولات ساختمانی از جمله حباب ساز بتن را در اختیار کاربران قرار دهد. شما به عنوان خریدار می توانید با شرکت های تولید کننده این محصول آشنا شده و پس از استعلام بهترین قیمت حباب ساز بتن، اقدام به خرید آن نمایید. همچنین به عنوان تامین کننده می توانید قیمت پیشنهادی خود را در سایت ساخت بازار درج کرده و خود را به دیگر کاربران معرفی سازید. ساخت بازار در کنار شماست.

فارسی
مقالات
حباب ساز بتن
افزودنی بتنی
افزودنی های حباب ساز بتن
انواع حباب ساز بتن
قیمت حباب ساز بتن
خرید و فروش حباب ساز بتن
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار