ساخت بازار
ساخت بازار

جک سقفی و انواع آن

تاریخ انتشار: 2 سال پیش

از جک سقفی برای نگه داشتن سقف به طور موقت و تحمل وزن آن استفاده می‌شود و در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی کاربرد زیادی دارد. جک‌های سقفی از نظر تحمل بار به دو نوع سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند؛ جک سبک برای تحمل وزن کم و جک سنگین برای تحمل فشار و وزن بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جک سقفی و انواع آن

جک سقفی یکی از ابزارهای مهم برای اجرای پروژه‌های ساختمان سازی به خصوص سازه‌های بتنی به شمار می‌رود. از جک بتنی برای نگهداری موقت سقف تا زمان خشک شدن بتن آن، استفاده می‌شود. جهت بکارگیری صحیح این ابزار لازم است که متناسب با بار سقف از نوع مناسبی از این جک‌ها استفاده کرد و فاصله استاندارد آن را نیز به دست آورد. در ادامه به بررسی بیشتر این ابزار کارآمد خواهیم پرداخت. همچنین جهت استعلام قیمت جک سقفی می‌توانید از سایت ساخت بازار کمک بگیرید. در ادامه با ما همراه باشید.

جک سقفی چیست؟

به جک‌هایی که به منظور نگهداری و تحمل میزان بار ایجاد شده توسط سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد، جک سقفی (Ceiling Support Jack) می‌گویند. از این جک‌های سقفی برای انواع سقف‌های ساختمانی نظیر تیرچه بلوک، وافل، طاق ضربی و ... استفاده می‌شود. سقف‌ها هنگامی که ساخته می‌شوند نیاز به تکیه‌گاه‌هایی دارند تا در جای خود ثابت باقی بمانند و فرو نریزند؛ بدین منظور از جک سقفی یا جک ساختمانی استفاده می‌کنند.

جک ساختمانی باید توان تحمل فشار سقف و میزان بار وارده را داشته باشد. نیاز به استفاده از این جک‌ها در برخی از سقف‌ها بخصوص سقف قالب بتنی محسوس است. جک بتنی از سه قسمت نری، مادگی و رزوه تشکیل شده است. قسمت پایینی جک سقف از لوله‌هایی با قطر متفاوت که رایج‌ترین آن‌ها قطر 6 سانتی‌متر و ضخامت 2 میلی‌متر است. قسمت پایینی به قسمت بالایی جک با قطر رایج 5 سانتی متر و ضخامت 2.5 میلی متر متصل می‌شود. قسمت نری جک بتنی دارای سوراخ‌هایی به فاصله 10 سانتی‌متری به منظور تنظیم ارتفاع جک است و با پین فنردار یا پیچ و مهره به قسمت مادگی متصل می‌شوند و با استفاده از گوه به رزوه محکم می‌گردند. نری جک بر اساس طرح سازه و نوع جک می‌تواند به صورت ثابت یا متحرک باشد.

جک‌های سقفی از نظر تحمل بار به دو نوع سبک و سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند؛ جک سبک برای تحمل وزن کم و جک سنگین برای تحمل فشار و وزن بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به وزن سقف‌ها، مشتری می‌تواند اقدام به خرید جک ساختمانی بکند.

انواع جک سقفی

همانطور که گفته شد از جک سقفی برای نگه داشتن سقف به طور موقت و تحمل وزن آن استفاده می‌شود و در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی کاربرد زیادی دارد. جک سقفی یا جک بتنی دارای انواع مختلفی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • جک سقفی شمعی یا شاقول کننده
  • جک صلیبی
  • جک بدون صلیب
  • جک U شکل عراقی
  • جک T شکل سیار

جک شمعی یا شاقول کننده به شمع‌هایی گفته می‌شود که ضریب اطمینان بالایی را جهت پایداری سازه در مقابل فشارهای جانبی ایجاد می‌کنند. این نوع شمع سولجر یا قوطی مانند ساخته می‌شود و به دو صورت بازوی کوچک و بزرگ هستند که شکلی گونیایی به خود می‌گیرند. جک شمعی راهنمای مناسبی جهت تراز نمودن کف به شمار می‌رود.

جک صلیبی به جک‌های دارای سر T شکل می‌گویند که از پرطرفدارترین انواع جک‌های بتنی به شمار می‌آید. جک بدون صلیب نیز برای ایجاد و نگهداری از سقف‌های بتنی استفاده می‌شود و می‌توان گفت ساده‌ترین نوع جک‌ها است.

در جک U شکل عراقی امکان تنظیم ارتفاع برای ارتفاعات مختلف فراهم است. این جک دارای دهانه نسبتا کوچکی است که برای پروژه‌هایی نظیر نگهداری تیر سقفی و نگهداری پل‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

جک‌های T شکل سیار نوع دیگری از جک ها به شمار می روند که در این نوع از جک‌ها امکان چرخش وجود دارد و به همین دلیل بار کمتری را نسبت به سایر جک‌های ساختمانی تحمل می‌کنند.

جک‌ها به طور کلی می‌توانند بار زیادی را تحمل کنند و برای سال‌های زیادی قابل استفاده هستند. همچنین این محصول به دو صورت نو و دست دوم در بازار عرضه می‌‌شود. برای استعلام آخرین قیمت جک سقفی می‌توانید از قسمت آخرین استعلام محصولات سایت ساخت بازار اقدام نمایید.

نکات مهم و استاندارهای استفاده از جک‌های سقفی

برای استفاده از جک‌های سقفی باید به نکات زیر که بر اساس استانداردهای موجود هستند، توجه نمود:

1- جک‌های سقفی T شکل تا ارتفاع مجاز 5 متری قابل استفاده هستند و برای بیش از آن ایمنی به خطر می‌افتد و باید از داربست اسکافلد استفاده شود. همچنین در صورت استفاده از جک صلیبی ارتفاع تا 3 متر نیز کاهش پیدا می‌کند. در صورت وجود ارتفاع بیش از مقدار مجاز، می‌توان از داربست چکشی یا مثلثی جهت ایمنی بیشتر استفاده نمود.

2- حداکثر تحمل بار قابل انتظار از جک ساختمانی 1500 کیلوگرم است. همچنین مدت زمان برای قالب برداری 14 روز است که با تایید مهندس ناظر، قالب‌ها می‌توانند زودتر باز شوند. برای کفراژبندی استفاده از جک T شکل توصیه می‌شود.

3- برای خرید و استفاده از جک بتنی باید به دو نکته توجه نمود:

  • جک سقفی بتواند بار سقف را تحمل کند.
  • جک سقفی باید شرایط خاک سست را نیز تحمل نماید( درون زمین فرو نرود).

4- در زمان استفاده از جک ساختمانی دو حالت زیر به وجود می‌آید:

  • جک سقفی بر روی خاک اجرا می‌شود: در این حالت باید میزان سستی خاک به دقت بررسی گردد و در صورت نیز خاکریزی تراکمی انجام گیرد.
  • جک سقفی بر روی طبقه ای بالاتر از همکف استفاده می‌شود: در این حالت نیز باید بتن‌ریزی آن درست انجام شود تا سطح اتکا مقاومی داشته باشیم.

5-از نکات بسیار مهم در استفاده از جک‌ها توجه به عدم نشست و جابجایی است. در صورتی که نشست یا جابجایی رخ دهد، بهتر است از بلوک بتنی استفاده شود. همچنین سست بودن یا تراز نبودن سطح زیرین جک، دردسرساز خواهد بود.

ارتفاع جک ساختمانی | قیمت جک ساختمانی

محاسبه تعداد جک سقفی

به طور کلی به ازای هر مترمربع از سقف، به یک جک سقفی نیاز است. اما به طور دقیق‌تر لازم است که میزان فشار بتن محاسبه گردد. همانطور که در بخش قبل نیز گفته شد، حداکثر میزان تحمل بار توسط جک ساختمانی، 1500 کیلوگرم یا 1.5 تن است. در صورتی که میزان فشار بتن از میزان گفته شده بیشتر باشد، لازم است تا تعداد جک‌های سقفی افزایش یابد. در صورت استفاده از تعداد کم جک، شاهد خم شدن قسمت نری لوله خواهیم بود. برای افزایش ضریب ایمنی می‌توان فاصله جک‌ها را به 80 سانتی‌متر رساند یا از کمرکش استفاده نمود.

نکات ایمنی هنگام استفاده از جک ساختمانی

در تمام مراحل ساخت و ساز رعایت نکات ایمنی در الویت می‌باشد که این قاعده نیز در استفاده از جک‌های سقفی نیز باید رعایت شود. از نکات ایمنی برای استفاده از جک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیش از استفاده باید کلیدهای قطع کننده، ترمزها، نشتی روغن و نیز سیم بوکسل‌ها به خوبی چک شوند و از سالم بودن آن اطمینان حاصل گردد.
  • مشخصات جک‌های مورد استفاده به خصوص میزان تحمل بار آن چک شوند و با توجه به پروژه مورد استفاده قرار گیرند و در صورت بیشتر بودن میزان بار، باید فاصله جک‌ها بیشتر شود.
  • پیش از استفاده از جک، محیط پروژه بررسی شود و برای زیر آن از الوار استفاده گردد.

استعلام قیمت جک سقفی در ساخت بازار

همانطور که گفته شد، جک‌های بتنی یا سقفی تنوع زیادی دارند که در ضخامت و وزن‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شوند. تفاوت‌های موجود در جک بتنی می‌تواند باعث تفاوت قیمت آن شود. شما می‌توانید از سایت ساخت بازار، استعلام قیمت جک بتنی را در اختیار داشته باشید و از قیمت‌های روز آن مطلع گردید. همچنین اگر تولید کننده یا تامین کننده انواع جک‌های سقفی هستید، می‌توانید وارد پنل کاربری خود شوید و با وارد کردن قیمت محصولات خود، خریداران بیشتری را با برند خود آشنا سازید و امکان خرید را برای آنها فراهم سازید.

فارسی
قواعد ساخت و ساز
مقالات
جک بتنی
جک ساختمانی
جک سقفی
استعلام قیمت جک بتنی
استعلام قیمت جک سقفی
استعلام قیمت جک ساختمانی
انواع جک ساختمانی
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار