ساخت بازار
ساخت بازار

بررسی تخصصی رواداری های ناودانی مطابق استاندارد ملی شماره 1 – 4477

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

ميزان انحراف از وزن اسمي ( محاسباتي) رواداری ناودانی های با ارتفاع كمتر و مساوي 125 میلی متر، نباید از 6± درصد و ميزان انحراف از وزن اسمي ناوداني‌هاي با ارتفاع بيشتر از 125 میلی متر، نباید از 4± بیشتر شود.

بررسی تخصصی رواداری های ناودانی مطابق استاندارد ملی شماره 1 – 4477

استفاده از فولاد و پروفیل‌های مختلف آن از جمله ناودانی، در صنعت ساختمان از اوایل قرن بیستم آغاز شد. همان گونه که در بخش محتوای دسته بندی ناودانی بیان کردیم، ناودانی پروفایل باز از یک جان web و از یک بال flanges‌ که عمود برآن است، تشکیل شده و دارای ویژگی‌ها و مشخصاتی از قبیل رواداری، طول و عرض مشخص و ... می‌باشد. ناودانی‌ ها در مصارف ساختمانی و صنعتی کاربردهای فراوانی دارند. از مصارف آن‌ها در زمینه‌ی ساختمانی و صنعتی، می‌توان به مواردی از قبیل چهارچوب در و پنجره، ترمیم یک بخش از بنای تخریب شده تولید قاب و پایه‌های تجهیزات صنعتی اشاره کرد.

ما در دسته بندی ناودانی، به بررسی ابعاد رواداري مقطع ناوداني و ویژگی‌های ناودانی پرداختیم. حال نیز در ادامه‌ی مطلب به تحلیل استانداردهای رعایت شده در خصوص رواداری مربوط به انحراف، خمیدگی طول ناودانی و رواداری وزن صحبت خواهیم کرد. همچنین شما می‌توانید برای تهیه ناودانی با قیمت ارزان و مناسب، به ساخت بازار مراجعه کرده و علاوه بر ناودانی، از تمامی محصولات ساختمانی استعلام قیمت بگیرید.

رواداری انحراف بال و انحناي جان ناودانی

بر اساس استاندارد ملی شماره 1 – 4477 ميزان انحراف از وضعيت قائم بال‌ها و جان ناوداني‌هاي سنگين و سبك نبايد از مقادير ارائه شده در جدول زیر بیشتر باشد. توجه کنید که تمامی مقادیر برحسب میلی متر می‌باشند.

شکل رواداری انحراف بال

رواداری

محدوده

ویژگی

2

5/2 درصد b

≤b100

b<100

رواداري انحراف از وضعيت قائم بال‌ها

 k +

±0/5

±1

±1/5

±1.5

≥h100

100<≤ h 200

200<≤ h 400

h < 400

انحنای جان ناودانی سنگین

±25s/0

h400≥

انحنای جان ناودانی سبک

 

رواداری ناراستي (خميدگي) طول ناودانی

ناوداني بايد در امتداد طول، راست باشد در غير اين صورت ميزان ناراستي كه با پارامتر q نشان داده می‌شود، نبايد از مقادير مندرج در جدول زیر بيشتر باشد.

رواداری طول خمیدگی

رواداری

محدوده

ویژگی

3/0 ± درصد از l

2/0 ± درصد از l

15/0 ± درصد از l

≤h150

150<≤ h300

300< h

ناودان سنگین ناراستی در جهت x

5/0 ± درصد از l

3/0 ± درصد از l

15/0 ± درصد از l

≤h150

150<≤ h300

300< h

ناودان سنگین ناراستی در جهت y

2/0 ± درصد از l

 

≤h400

ناودان سبک ناراستی در جهت x

2/0 ± درصد از l

 

≤h400

ناودان سبک ناراستی در جهت

 y

رواداری ناودانی سنگين وزن

ميزان انحراف از وزن اسمي ( محاسباتي) ناوداني‌هاي با ارتفاع كمتر و مساوي 125 میلی متر، نباید از 6± درصد و ميزان انحراف از وزن اسمي ناوداني‌هاي با ارتفاع بيشتر از 125 میلی متر، نباید از 4± بیشتر شود.

رواداری ناودانی سبك وزن

رواداري وزن يك متر ناوداني سبك نبايد از 3 درصد تا 5- درصد بيشتر شود. بر اساس توافق ميان سازنده و خريدار رواداري وزن بدون كنترل ضخامت بال و جان ناوداني نبايد از 3± درصد براي ناوداني‌های تا و شامل نمره 16 و 5/2±  درصد، براي ناوداني‌هاي با نمره بالاتر از 16 بيشتر شود.

با توجه به استاندارد ملی شماره 1 – 4477 لازم به یادآوری است که، انحراف از وزن اسمي اختلاف بين وزن واقعي و وزن محاسباتي است. وزن محاسباتي بايد بر مبناي جرم حجمي 85/7 کیلوگرم بر دسي متر مكعب محاسبه شود.

رواداري عناصر متشكله ناودانی

درصد وزني عناصر آزمون انتخاب شده از ناوداني، بايد با تركيب شيميايي مذاب و رواداری های ناودانی مربوطه مطابقت نماید. به عبارتی رواداري عناصر متشكله محصول نسبت به مذاب مربوطه باید طبق جدول زیر باشد:

ميزان رواداري بر حسب درصد

نام عنصر

ردیف

02/0

کربن

1

05/0

سیلسیم

2

1/0

منگنز

3

005/0

گوگرد

4

005/0

فسفر

5

002/0

نیتروژن

6

رواداری های ناودانی

بررسی كيفيت ظاهري ناودانی

ناوداني‌ هاي توليدي بايد داراي سطحي صاف باشند به‌نحوي كه كيفيت آن با روش نورد ناوداني مطابقت داشته و عاري از عيوب مضر از جمله ترك، دو پوستگي، پارگي، ناخالصي‌هاي غيرفلزي، تاخوردگي روي سطح بوده و در انتهاي شاخه‌ها نبايد تورق ( لايه لايه شدن ) وجود داشته باشد. در صورتيكه روي سطوح ناوداني عيوب جزيي مشاهده شود، مي‌توان آنها را به روش سنگ زني يا روش‌هاي ديگر از بين برد و اين به شرطي است كه ضخامت قسمت‌هاي سنگ زده از حد رواداري‌هاي مربوطه كمتر نشود. ضمناً قسمت‌هاي اصلاح شده بايد كاملا پرداخت شود و مرز بين قسمت اصلاحي و سطح نورد شده كاملا صاف و هموار باشد.

نمونه برداري از ناودانی و ارزیابی رواداری ناودانی

ملاك ارزيابي ناودانی‌های عرضه شده چه براساس سفارش و چه غير آن، مبتني بر نتايج حاصل از آزمون نمونه طبق جدول زیر مي‌باشد. به هرحال توليد كننده بايد سيستم كنترل كيفيت و بازرسي‌هاي خود را به نحوي اعمال نمايد كه ضمن تضمين مشخصات مندرج در گواهينامه صادره، تطابق نتايج نمونه‌هاي برداشته شده با هر روش ديگر را با نتايج مورد قبول نمونه‌هاي برداشته شده از محصول براساس جدول زیر تضمين نمايد.

حداقل طول نمونه مورد

نياز براي آزمون

براي ذوب هاي چندگانه

براي يك ذوب

شرح آزمون

600 میلی متر

به ازاء هر 50 تن كسري ازآن حداقل يك نمونه

به ازاء هر 80 تن كسري ازآن حداقل يك نمونه

آزمون کشش و خمش

300 میلی متر

به ازاء هر 20 تن و كسري از آن حداقل يك نمونه

به ازاء هر 20 تن و كسري از آن حداقل يك نمونه

سنجش ابعاد و وزن

تولید ناودانی و بازرسی رواداری محصول

ناودانی در دو نوع پرسی و فابریک تولید می‌شود. تولید ناودانی پرسی همانند نبشی پرسی،  قوطی و پروفیل به صورت شکل دهی سرد از طریق دستگاه رول فورمینگ صورت می‌گیرد. ابتدا ورق به پهنای مورد نیاز برش داده می‌شود و در ابتدای خط تولید قرار می‌گیرد. سپس از آن با عبور از میان قالب های پرس، شکل ناودانی به خود می‌گیرد. در نهایت پس از آن شاخه های 12 متری برش داده شده و برای بسته بندی به سمت انبار هدایت می‌شوند.

چند قطعه ناودانی

نمونه‌های تولید شده ابتدا از نظر ابعاد و اندازه هاي مورد نظر، توسط وسايل سنجش دقيق اندازه گيري شده و با مقادير ابعاد و رواداري‌هاي مربوطه در جدول‌های ذکرشده ارزيابي می‌شود. در صورتي كه نتايج آزمون مكانيكی با شرايط مندرج در اين استاندارد مطابقت نداشته باشد بايد نمونه‌هاي مجدد به تعداد دو برابر مورد نياز آزمون مربوطه از محصول برداشته و آزمايش‌هاي لازم را تكرار نمود. چنانچه نتايج كليه نمونه‌هاي آزمون اخير با شرايط اين استاندارد مطابقت داشته باشد، نتايج آزمون اوليه مدنظر قرار نمی‌گيرد و در غير اين صورت محصول خارج از استاندارد می‌باشد.

بسته بندی و نشانه گذاری ناودانی

هر يك از بسته‌هاي ناودانی آماده تحويل، بايد از يك نوع با نشانه شناسايي يكسان بوده و به صورت منظم توسط تسمه يا مفتول‌هاي مناسب به صورت محكم بسته بندي شوند. بسته‌هاي شاخه بايد داراي حداقل دو پلاك يا برچسب مشخصات بادوام باشند كه نشانه‌هاي زير روي آنها درج شود:

  • نام يا نشانه تجارتي توليد كننده
  • شناسه
  • شماره شناسايي( مانند شماره ذوب و ....)
  • شماره بسته
  • وزن بسته برحسب كيلوگرم

بررسی قیمت انواع ناودانی در ساخت بازار

ناودانی به دلیلی شکل هندسی خود به طور گسترده در ایجاد قاب و پایه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل کاربرد گسترده‌اش در اجرای خرپا و بادبندها و انتخاب پروفیل مناسب اهمیت بالایی در طراحی سازه‌ها دارد. لازم به ذکر است خرید ناودانی در بازار به صورت شاخه‌ای انجام گرفته و قیمت آن بر اساس هر کیلو تعیین می شود. برای آگاهی از قیمت ناودانی کارخانه‌های مختلف می‌توانید به ساخت بازار مراجعه کنید و قیمت‌های موجود را باهم مقایسه کرده تا در نهایت ارزان ترین انتخاب را داشته باشید. تولیدکنندگان محصولات ساختمانی می‌توانند با عضویت در سایت ساخت بازار و درج قیمت پیشنهادی، محصولات خود را بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. برای استعلام قیمت از تمامی محصولات ساختمانی می‌توانید به بخش آرشیو استعلام مراجعه کنید.

منبع: استاندارد ملی شماره 1 – 4477

فارسی
قواعد ساخت و ساز
مقالات
ناودانی
خرید ناودانی
قیمت ناودانی
رواداری ناودانی
استانداردهای رواداری ناودانی
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار