ساخت بازار
ساخت بازار

اطلاعات تخصصی و جامع درباره لوله برق پی وی سی

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

لوله برق pvc که به لوله‌های برق کاندوریت نیز شهرت دارند، از جنس پلیمر ساخته می‌شود و از به روز ترین متریال در صنعت برق به شمار می‌رود. در تمامی سازه‌های ساختمانی تعداد بسیاری سیم و کابل وجود دارد که برای محافظت و عبور آن‌ها از لوله‌های پی وی سی استفاده می‌کنند.

اطلاعات تخصصی و جامع درباره لوله برق پی وی سی

برق یکی از نیازهای اولیه بشر برای حیات به شمار می‌رود و زندگی بدون آن تقریبا غیر ممکن می‌باشد. یکی از رایج‌ترین لوله‌ها در امر ساختمان سازی، صنعتی و حتی غیر صنعتی؛ لوله برق پی وی سی می‌باشد که برای دسترسی به برق و برق کاری ساختمان‌ها، این نوع لوله به کار گرفته می‌شود. لوله برق pvc، به دلیل نسوز و نشکن بودن در میان خریداران از محبوبیت بالایی برخوردار است.

در ادامه مطلب قصد داریم، شما را به طور کامل با مفاهیم اولیه و پایه‌ی لوله برق پی وی سی آشنا کنیم پس تا انتهای مطلب با ساخت بازار همراه باشید. همچنین اگر قصد خرید لوله پی وی سی دارید، میتوانید با مراجعه به سامانه ساخت بازار از انواع لوله های برق و لوله پی وی سی استعلام قیمت بگیرید.

منظور از لوله پی وی سی چیست؟

لوله برق pvc که به لوله‌های برق کاندوریت نیز شهرت دارند، از جنس پلیمر ساخته می‌شود و از به روز ترین متریال در صنعت برق به شمار می‌رود. در تمامی سازه‌های ساختمانی تعداد بسیاری سیم و کابل وجود دارد که برای محافظت و عبور آن‌ها از لوله‌های پی وی سی استفاده می‌کنند. به کارگیری این لوله‌ها علاوه بر جنبه‌ی حفاظت، به زیبایی ساختمان نیز کمک کرده و از هرج و مرج جلوگیری می‌کند. لوله‌های برق پی وی سی به خاطر داشتن خواص باکیفیت و مزایای زیاد، در مقابل فرسایش مقاوم بوده و خرید و قیمت آن‌ها از سایر لوله و اتصالات برق اقتصادی می‌باشد. لوله pvc در قطرهای 20، 25، 30، 40، 50 میلی‌متر و در دو نوع خم گرم و خم سرد تولید و در بازار عرضه می‌گردد. از مزایای خرید لوله برق نسوز پی وی سی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انعطاف پذیر و تجزیه پذیری راحت
  • طول عمر طولانی
  • سهولت در نصب و اجرا پروژه
  • استحکام و تحمل بالا در تماس با مواد شیمیایی
  • مقاومت بالا در برابر ضربه، خوردگی و سایش
  • عایق رسانا و امنیت بسیار بالا در استفاده
  • نیاز نداشتن به تعویض پیاپی و صرفه جویی در هزینه
  • وزن سبک نسبت به لوله برق‌های فلزی و گالوانیزه

انواع لوله برق پی وی سی

مشخصات فنی عمومی لوله های برق

مطابق نشریه 1-110 (مشخصات اجرایی تاسیسات برقی ساختمان)، عمده ترین مشخصات فنی عمومی لوله‌های برق بر اساس استانداردهای ISIRI 3450-1، ISIRI 3450-2-1، ISIRI 3450-2-4 و ISIRI 3455 به شرح زیر خواهد بود:

لوله‌های محافظ برق باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که سیم‌ها و کابل‌هایی که درون آن قرار می‌گیرند از نظر مکانیکی محافظت شود. این گونه از لوله‌ها در صورتی که از نوع فلزی باشد باید در موارد لازم حفاظت الکتریکی کافی را نیز تامین کند. علاوه بر این، لوله‌های محافظ هادی‌ها باید در برابر تنش‌هایی که ممکن است در اثر جا به جایی، انبار و هنگام نصب پیش آید، مقاوم باشند. (نشریه مربوطه در انتهای مطلب، جهت مطالعه شما قرار داده شده است.)

ویژگی های لوله برق پی وی سی

لوله‌های برق pvc علاوه بر مزایای ذکر شده، دارای ویژگی‌هایی نیز هستند که سبب تمایز آن‌ها از دیگر لوله‌ها می‌شود. از ویژگی‌های مهم لوله PVC می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت خم سرد دارند؛ یعنی در صورت نیاز می‌توان آن‌ها را بدون هیچ گونه حرارت به سادگی خم کرد.
  • تغییر رنگ نمی دهند و در برابر تابش خورشید هم مقاومت بالایی دارند.
  • در برابر سرما و انجماد نیز پایدار هستند و کیفیت آن ها در دمای پایین نیز ثابت می‌ماند.
  • لوله‌های برق پی وی سی ضریب اصطحکاک پائینی دارند که موجب می‌شود عبور انواع سیم و کابل از آن‌ها به سهولت انجام بگیرد و این مشخصه‌ی مهمی برای لوله‌های PVC محسوب می‌شود.
  • ضد آب بودن از ویژگی دیگر این محصول ساختمانی می‌باشد که در سیم‌کشی محل‌های مرطوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  •  لوله‌های برق پی وی سی، در برابر رشد باکتری‌ها مقاوم بوده و اگر در محیط‌ زیست قرار بگیرند، آلودگی ایجاد نمی‌کنند.

لوله برق پی وی سی

ساختمان لوله برق پی وی سی

مطابق نشریه 1-110، سطح درونی و بیرونی لوله‌های برق باید فاقد زبری، پلیسه و عیوب مشابه باشد. همچنین لبه‌هایی که ممکن است هادی‌ها روی آن کشیده شود، نباید باعث آسیب دیدن غلاف یا عایق بندی هادی‌ها و یا کابل‌ها شود.

مشخصات الکتریکی لوله های برق

لوله‌های محافظ با مشخصه پیوستگی الکتریکی باید به گونه‌ای ساخته شود که در سیستم نصب به عنوان هادی اتصال زمین یا حفاظتی مورد استفاده قرار گیرد. مقاومت این گونه لوله‌ها نباید از 0.0005 اهم بر متر بیشتر باشد. لوله‌های برق با مشخصه عایق الکتریکی باید از نظر استقامت الکتریکی عایقی و مقاومت عایقی مورد آزمون قرار گیرد. لوله‌ها باید از نظر حفاظت در برابر آب، روغن یا مصالح ساختمانی دماهای کم یا زیاد، مواد آلاینده یا خورنده و پرتوهای خورشیدی مورد آزمون قرار گیرد.

هنگام استفاده از لوله برق پی وی سی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بهترین لوله برق خم سرد و گرم دارای رنگ روشن است که نشان دهنده خالص بودن مواد اولیه‌ی در تولید آن‌ها می‌باشد. پیشنهاد می‌شود قبل از استفاده لوله‌ها تحت فشار قرار داده شوند تا از عدم خوردگی آن‌ها اطمینان حاصل گردد. برای سیم‌کشی منظم و دقیق‌تر می‌توان از لوله‌های برق خم سرد و خم گرم رنگی اسفاده نمود. همچنین در هنگام استفاده برای زاویه دار کردن و خم کردن لوله خم سرد، می‌توان از یک فنر استاندارد استفاده کرد. این فنر، در دو نوع کوتاه و بلند در بازار موجود می‌باشد.

قیمت لوله پی وی سی

خرید لوله برق پی وی سی

لوله‌های برق در صنعت ساختمان سازی اهمیت زیادی داشته و محلی برای عبور سیم و کابل می‌باشند. پس باید در انتخاب درست این محصول ساختمانی دقت فراوانی داشته باشید. نکته اول در انتخاب و خرید این محصول، استاندارد بودن آن است چرا که لوله‌ها به صورت متناوب و مادام العمر در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مواردی که باید برای خرید لوله پی وی سی استاندارد به آن دقت شود عبارت اند از:

  • نام برند تولیدی
  • تاریخ تولید لوله
  • شماره خط تولید
  • نوع مواد استفاده شده

قیمت لوله برق پی وی سی در ساخت بازار

لوله‌های برق PVC‌ به دلیل عمر بالا، وزن سبک و قیمت مقرون به صرفه یکی از پرفروش‌ترین لوله‌های برقی محسوب می‌شوند که در شاخه‌های 6 متری تولید و بر اساس قطر تقسیم بندی شده اند. قیمت لوله برق پی وی سی بر اساس کیفیت، ابعاد، برند تولیدی و مواردی از این قبیل متغیر می‌باشد. شما نیز میتوانید جهت اطلاع از انواع و قیمت لوله پی وی سی به سامانه ساخت بازار مراجعه کرده و با مقایسه قیمت، مناسب‌ترین و ارزان‌ترین انتخاب را داشته باشید.

اگر تولیدکننده محصولات ساختمانی اعم از لوله‌ی پی وی سی هستید، می‌توانید با ثبت محصولات خود و درج قیمت پیشنهادی آن‌ها را به خریداران معرفی نمایید.

مشخصات فنی عمومی و اجرایی تاسیسات برقی ساختمان

فارسی
مقالات
معرفی مصالح
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار