ساخت بازار
ساخت بازار

کلیه نکات اجرایی پمپ و بوستر پمپ از نشریات معتبر

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

بوستر پمپ‌ها، از چند پمپ همسان تشکیل شده‌اند که به صورت موازی به وسیله کلکتور و اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند. به طوری که اگر یکی از پمپ‌ها از مدار خارج شود، پمپ‌های باقی مانده در مدار بتوانند 80% الی 85% نیاز ساختمان را تامین کنند.

کلیه نکات اجرایی پمپ و بوستر پمپ از نشریات معتبر

همان طور که همه ما میدانیم، پمپ وسیله‌ای است که با افزایش فشار و دبی، موجب انتقال مایعات از مکانی به مکان دیگر می‌شود. بوستر پمپ آب نیز یک وسیله پرکاربرد است که از مجموع چند الکتروپمپ تشکیل شده و برای تقویت پمپ اصلی به کار گرفته می‌شود. پمپ بوسترها برای تثبیت فشار آب و یکنواخت نگه داشتن آن در ساختمان‌هایی با واحد و جمعیت زیاد، باغ‌های کشاورزی، سیستم‌های آب نما و فواره‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با پمپ، بوسترهای پمپ‌ و نکات نصب و اجرایی آن‌ها از نشریه سازمان بودجه و برنامه کشور، با ساخت بازار همراه باشید.

اجزا تشکیل دهنده بوستر پمپ

بوستر پمپ‌ها، از چند پمپ همسان تشکیل شده‌اند که به صورت موازی به وسیله کلکتور و اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند. به طوری که اگر یکی از پمپ‌ها از مدار خارج شود، پمپ‌های باقی مانده در مدار بتوانند 80% الی 85% نیاز ساختمان را تامین کنند. این محصولات در مصارفی کاربرد دارند که جریان آب به صورت ناپایدار و متغیر باشد. مطابق ضابطه 3-841 اجزا تشکیل دهنده بوستر پمپ عبارتند از:

  • شاسی
  • پمپ‌ها
  • تابلو برق
  • کلکتورهای ورودی و خروجی
  • اتصالات
  • شیرها
  • منبع انبساط دیافراگمی

پمپ‌ بوسترها به صورت کلی از دو بخش مکش و دهش تشکیل شده‌ هستند. بخش مکش بوستر پمپ شامل یک کلکتور لوله‌ای است که به وسیله اتصالات و شیرهای مورد نیاز به قسمت مکش الکتروپمپ‌ها و خروجی مخزن ذخیره آب ساختمان متصل می‌شود و شامل لوازم زیر است:

  1. شیرهای قطع و وصل
  2. صافی
  3. لرزه گیر
  4. فلنج یا مهره ماسوره (بنا به قطر لوله)
  5. لوازم اندازه گیری فشار (فشارسنج)
  6. سیستم کنترل فشار

قیمت پمپ بوستر

بخش دهش بوستر پمپ، شامل یک کلکتور لوله‌ای است که به وسیله اتصالات و شیرهای مورد نیاز به شبکه لوله کشی داخل ساختمان متصل می‌شود و شامل لوازم زیر است:

  1. شیرهای قطع و وصل
  2. لرزه گیر
  3. فلنج یا مهره ماسوره (بنا به قطر لوله)
  4. منبع انبساط دیافراگمی
  5. شیر یک طرفه (برای جلوگیری از برگشت آب ساختمان به شبکه شهری)

 ساخت بازار، به عنوان یک مجموعه‌ی کامل از محصولات ساختمانی و ارائه خدمات تخصصی به شرکت‌های تولیدی جهت فروش محصولات ساختمانی جدید فراهم شده است. افراد می‌توانند با مراجعه به بخش دسته بندی پمپ، از انواع آن‌ها استعلام قیمت گرفته و با مقایسه قیمت، مقرون به صرفه ترین انتخاب را داشته باشید.

معرفی انواع پمپ بوستر و مشخصات آن ها

طبق ضابطه 3-841، بوستر پمپ‌ ها ممکن است از پمپ‌هایی بادور ثابت یا پمپ‌هایی با دور متغیر تشکیل شده باشند که مشخصات هر کدام به شرح زیر است:

پمپ دور ثابت

پمپ‌های دور ثابت برای مصارفی که پمپ مدام درحال کاراست مانند بوستر پمپ‌های آب آشامیدنی معمولاً از نوع دور کم 1450 دور در دقیقه و برای بوستر پمپ‌هایی که در زمان خاص فعال می‌شوند، مانند بوستر پمپ‌های آتش نشانی از نوع دور زیاد، 2900 دور در دقیقه انتخاب می‌گردند. در بوستر پمپ‌های دور ثابت بر اساس فرمان پرژر سویچ نصب شده بر روی بوستر، امکان فرمان نوبتی به پمپ‌ها و فعال شدن آن‌ها میسر می‌گردد. میزان اختلاف فشار بین دو پمپ متوالی معمولا 0.5 بار در نظر گرفته می‌شود.

پمپ دور متغیر

بوستر پمپ‌های تشکیل شده از پمپ دور متغیر هوشمند هستند و دور آن‌ها متناسب با نیاز، به طور خودکار تغییر می‌کند. در این نوع پمپ‌ها امکان کنترل سرعت پمپ از طریق اینورترهای نصب شده در تابلو فرمان بوستر پمپ انجام می‌شود.

بوستر پمپ

نکات اجرایی در نصب پمپ

در بخش دسته بندی سایت ساخت بازار به بیان برخی از نکات اجرایی پمپ پرداختیم. از دیگر نکات اجرایی ذکر شده در ضابطه 3-841 درباره‌ی پمپ‌ها موارد زیر هستند:

  • پمپ باید مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده نصب و در صورت لزوم روغن کاری (روانکاری) شود.
  • پمپ‌های گریز از مرکز از نوع دور کم (1450 دور در دقیقه) مجهز به الکتروموتور تک فاز و مخصوص نصب روی خط می‌باشند. این پمپ‌ها، در لوله کشی‌های توزیع انرژی، ترجیحاً باید روی خط رفت نصب شوند.
  • در صورت نصب 2 یا چند پمپ موازی در سیستم‌های بسته، نصب شیر یک طرفه در خروجی هر یک از پمپ‌ها ضرورت دارد.
  • درحالت نصب پمپ خطی به صورت عمودی، پمپ باید دقیقاً بر محور لوله‌های ورود و خروج جریان (کلکتورهای رفت وبرگشت) عمود باشند.
  • در شرایط عادی لازم نیست قطعات انعطاف پذیر و صافی روی پمپ وصل گردد. مگر این که دستور دیگری داده شود.
  • درحالت نصب پمپ خطی روی لوله افقی، لوله افقی باید با آویزهای مناسب در دو طرف پمپ به سقف آویخته گردد. آویز نباید به الکترو موتور پمپ متصل شود.
  • برای حذف ارتعاش ناشی از عملکرد پمپ باید روی لوله‌های رفت و برگشت پمپ لرزه نصب شود.
  • برای اتصال لوله‌های ورودی و خروجی سیال به پمپ باید اتصال بازشو پیش بینی شود.
  • روی لوله برگشت سیال به پمپ باید صافی نصب شود. بعد از راه اندازی ودر پایان زمان تحویل موقت باید صافی برداشته شود.
  • در صورت استفاده از پمپ در مدار برج خنک کننده و یا نصب دو یا چند پمپ موازی در یک سیستم نصب شیر یک طرفه در خروجی جریان هر یک از پمپ ها ضرورت دارد.
  • لوله‌های ورود و خروج سیال از پمپ باید با استفاده از آویز و تکیه گاه مناسب طوری مهار شوند که وزن لوله و اتصالات به پمپ منتقل شود.

نکات اجرایی در نصب پمپ بوسترها

نکاتی که در نصب پمپ بوسترها باید رعایت گردد، شامل موارد زیر است:

  • از دستگاه‌های مخصوص، برای هم راستاسازی پمپ و موتور و هم راستا کردن بوشن و سردنده‌ها در کلکتورهای مکش و دهش استفاده گردد.
  • پلیت‌های یکپارچه از جنس گالوانیزه گرم به ضخامت‌های مختلف به کار گرفته شود.
  • قطعات و اجزای بوستر پمپ و سیل مکانیکی بسیار آسیب پذیر هستند و باید در زمان جابه‌جایی و حمل دقت کافی داشت.
  • سنسورهای فشار از حساسیت بسیار بالا برخوردار هستند. اگر به صورت اصولی بسته نشوند، باعث آسیب دستگاه می‌شوند.

استعلام قیمت انواع پمپ

انتخاب پمپ آب باید با توجه به تعداد طبقات ساختمان، نوع لوله کشی، محل قرار گیری پمپ و.. انجام بگیرد و در صورت برآورد نکردن این فاکتورها امکان پیش آمدن خرابی هایی نظیر ترکیدگی لوله‌های فرسوده، مصرف بیش از حد برق و آمپرکشی پمپ شده و در نهایت باعث وارد شدن فشار بیش از اندازه به پمپ و  خرابی آن می‌شود.

خریداران این محصول پس از انتخاب پمپ متناسب با نیازشان، می‌توانند در بخش دسته بندی ساخت بازار به استعلام قیمت پمپ‌های تولیدکنندگان مختلف اقدام کنند. با توجه به خدمات ساخت بازار، امکانی نیز برای کارخانه داران محصولات ساختمانی فراهم شده است تا با ثبت محصولات خود و درج آخرین پیشنهادات قیمت، تولیدات خود را بدون واسطه در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. 

در این مقاله ما سعی کردیم تمامی نکات اجرایی پمپ و بوستر پمپ را به صورت خلاصه در اختیار شما قرار دهیم پس اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، می‌توانید نشریه فهرست وارسی كنترل كيفيت اجرای ساختمان- ضابطه 3-841 را که مربوط به بخش مکانیکی یک سازه است، دانلود کنید.

منبع : فهرست وارسی كنترل كيفيت اجرای ساختمان- ضابطه 3-841

فارسی
تاسیسات
مقالات
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار