ساخت بازار
ساخت بازار

تفاوت بتن سبک با بتن معمولی چیست؟

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

یک از انواع بتن‌های پرکاربرد در مهندسی عمران و صنعت ساخت و ساز، بتن سبک است. بتن سبک به دلیل وجود حفرات بیشتری که در مخلوط خود دارد، نسبت به بتن‌های معمولی وزن کم‌تری دارد.

تفاوت بتن سبک با بتن معمولی چیست؟

یک از انواع بتن‌های پرکاربرد در مهندسی عمران و صنعت ساخت و ساز، بتن سبک است. بتن سبک به دلیل وجود حفرات بیشتری که در مخلوط خود دارد، نسبت به بتن‌های معمولی وزن کم‌تری دارد. در ادامه ابتدا به معرفی بتن سبک، مزایا و معایب آن و در انتها به توضیح تفاوت بتن سبک با بتن معمولی خواهیم پرداخت. اگر قصد خرید و یا استعلام قیمت بتن سبک را دارید، می‌توانید از سامانه بین المللی محصولات ساختمانی ساخت بازار استفاده کنید.

بتن سبک چیست؟

بتن سبک از ترکیب سنگدانه‌های درشت و سبک وزن مانند خاک رس، شیل یا تخته سنگ تحت فشار مستقیم (پرس) ساخته می‌شود که در مقایسه با بتن معمولی چگالی کم‌تری دارد. این بتن نه تنها باعث کاهش بار مرده سازه می‌شود بلکه مانند یک عایق در برابر گرما و صدا عمل می‌کند. این نوع بتن ساختمانی برخلاف وزن سبکی که دارد، از استحکام کافی برخوردار است و می‌تواند هزینه‌های کلی مربوط به بتن ریزی پروژه‌های عمرانی و یا تعمیر بتن را به صورت قابل توجهی کاهش دهد.

اگر بخواهیم به صورت مهندسی‌تر به این نوع بتن نگاه کنیم، بتن سبک از دانه‌های سبک با دانسیته بین 1440 تا 1850 کیلوگرم بر مترمکعب تشکیل می‌شود. بتن سبک دارای مقاومت فشاری 28 روزه بیش از 17.5 مگاپاسکال است. لازم به ذکر است که در بتن سبک به دلیل روانی زیاد، سنگدانه‌ها تمایل بیشتری به جدا شدن دارند؛ در نتیجه باید به کارایی بتن سبک تازه توجه شود. با توجه به موارد گفته شده، حداکثر اسلامپ بتن سبک باید محدود شود و از ماده افزودنی حباب هواساز به میزان 5 تا 7 درصد بتن استفاده گردد تا بدون جدا شدگی سنگدانه‌های بتن و یا احتمال آب انداختگی آن، بتن به کارایی مطلوب خود برسد.

 ترکیبات بتن سبک |  قیمت بتن سبک

مزایا و معایب بتن سبک

از مزایای بتن سبک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به دلیل استفاده از فولاد تقویت کننده کم‌تر می‌توان زمان ساخت و هزینه‌های ناشی از بتن ریزی پروژه را کاهش دهد.
  • در برابر آتش، صوت و زلزله نیز یک عایق بسیار مناسب به شمار می‌رود. به همین دلیل در استودیوها می‌توان از آن به عنوان یک المان آکوستیک عمل کرد. همچنین به دلیل وزن سبک باعث کاهش بار مرده و در نتیجه کاهش نیروی دریافتی زلزله می‌شود.
  • برای حمل و نقل بتن سبک در محل ساخت و ساز به نیروی انسانی و تجهیزات کارگاهی کم‌تری نیاز است؛ چرا که این نوع بتن را می‌توان در کارخانه بتن آماده تهیه کرد و به آسانی به محل پروژه انتقال داد.
  • این نوع بتن با محیط زیست سازگاری بیشتری دارد و در مقایسه با انواع بتن دیگر انتخاب بهتری است.
  • به دلیل فشرده سازی بالا و مقاومت مناسب در برابر جذب آب یکی از بهترین گزینه‌ها در ساخت پل‌ها و ساختمان‌ها است.
  • بتن سبک در شرایط آب و هوایی شدید نیز مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد.
  • یک تفاوت بتن سبک با بتن معمولی میزان تراکم آن است. به دلیل کاهش تراکم در بتن سبک، این نوع بتن احتمال انقباض کم‌تری نسبت به بتن معمولی دارد.
  • در برابر پوسیدگی و آلودگی به موریانه مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.
  • بتن سبک به دلیل اینکه در رطوبت بالاتری نگهداری می‌شود، در اثر انقباض دچار ترک خوردگی کم‌تری خواهد شد.

از معایب این نوع بتن نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از تفاوت‌های بتن سبک با بتن معمولی، زمان خشک شدن طولانی مدت بتن سبک نسبت به بتن‌های معمولی است.
  • در هنگام عمل آوری به دلیل حساسیت بالای آن نسبت به مقدار آب، باید توجه کافی شود.
  • ترکیبات بتن سبک در مقایسه با انواع معمولی آن نیاز به مخلوط کردن طولانی‌تری دارند.

تفاوت بتن سبک با بتن معمولی چیست؟ | خرید بتن سبک

جهت دریافت قیمت بتن سبک می توانید از بخش مصالح پایه و فرآورده های بتنی در سایت ساخت بازار استفاده کنید.

تفاوت بتن سبک با بتن معمولی

اگر بخواهیم به صورت مختصر به تفاوت بتن سبک با بتن معمولی بپردازیم، می‌توانید به تفاوت‌های زیر  اشاره کنیم:

  • همانطور که می‌دانید در بتن سبک حفره‌هایی وجود دارد که ناشی از روش تولید آن است و این حفره‌ها باعث کاهش وزن بتن سبک نسبت به دیگر انواع بتن می‌شود. وجود این حفره‌ها اگر چه باعث کاهش وزن می‌شوند اما کاهش مقاومت بتن را نیز به همراه دارند.
  • روش تولید بتن سبک نیاز به میزان دقت بیشتری نسبت به بتن معمولی دارد و در طرح اختلاط، نقل و انتقال و ریختن آن باید توجه کافی شود.
  • بتن سبک میزان رطوبت بیشتری را از خود عبور می‌دهد؛ در نتیجه در طراحی آن باید به عواملی همچون جمع شدگی ناشی از خشک شدن و خزش توجه شود.
  • از دیگر تفاوت‌های بتن سبک با بتن معمولی می‌توان به این مورد اشاره کرد که بتن‌های معمولی عایق صوت و حرارت نیستند، در حالی که از بتن سبک می‌توان به عنوان یک عایق مناسب صوتی و حرارتی استفاده کرد.
  • همچنین هزینه تهیه بتن سبک در مقایسه با بتن معمولی بیشتر است.

استعلام قیمت بتن سبک در ساخت بازار

سامانه تجارت بین المللی ساخت بازار، یک سامانه تجارتی معتبر در ایجاد ارتباط بین خریداران و فروشندگان محصولات ساختمانی است. اگر قصد خرید بتن سبک و یا دریافت آخرین قیمت آن را دارید، می‌توانید به بخش آخرین استعلام قیمت محصولات ساختمانی در سامانه ساخت بازار مراجعه کنید. تولیدکنندگان و تامین کنندگان محترم نیز می‌توانند با پیشنهاد قیمت بتن سبک خود، خریداران را برای خرید بهترین بتن یاری رسانند.

فارسی
مقالات
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار