ساخت بازار
ساخت بازار

راهنمای عایق کاری صوتی

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

سر و صدا از طرق مختلف بر سلامت و تندرستی تاثیر می‌گذارد، از تاثیرات صدا بر سلامتی می‌توان به کاهش شنوایی، اختلال در خواب و کاهش بهره وری اشاره کرد.

راهنمای عایق کاری صوتی

آلودگی صوتی می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت افراد داشته باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، کسانی که در شهرها زندگی و کار می‌کنند، بیشتر از دیگر افراد آسیب پذیر هستند. کنترل سطوح نویز در منبع همیشه امکان پذیر نیست، اما عایق صوتی با کیفیت پوشش ساختمان می‌تواند راه حل بسیار خوبی باشد. سر و صدای بیرون که برای مثال از ترافیک یا هواپیما، می‌تواند به طور قابل توجهی با نصب مناسب در سقف یا نمای ساختمان مسدود شود. در عین حال، عایق‌ سازی داخل ساختمان می‌تواند حفظ حریم خصوصی را بهبود بخشد و از آزار صداهای موجود در ساختمان‌های مجاور مانند موسیقی یا صدای پا از آپارتمان بالایی تان جلوگیری کند.  جهت دریافت قیمت انواع عایق صوتی می‌توانید از سامانه تجارت بین المللی ساخت بازار استفاده نمایید.

عایق کاری صوتی یا صدا چیست؟

عایق صدا به هر وسیله‌ای برای کاهش فشار صدا نسبت به منبع و گیرنده صوتی مشخص گفته می‌شود. چندین رویکرد اساسی برای کاهش صدا وجود دارد:

  • افزایش فاصله بین منبع و گیرنده
  • استفاده از موانع نویز برای انعکاس یا جذب انرژی امواج صوتی
  • استفاده از ساختارهای میرایی مانند بافل صدا
  • استفاده از مولدهای صوتی فعال ضد نویز

چرا به عایق کاری صوتی نیاز داریم؟

سر و صدا از طرق مختلف بر سلامت و تندرستی تاثیر می‌گذارد، از تاثیرات صدا بر سلامتی می‌توان به کاهش شنوایی، اختلال در خواب و کاهش بهره وری اشاره کرد. به گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود 40 درصد از افراد 12 تا 35 ساله ممکن است در معرض سطوح ناایمن صدای مکان‌های تفریحی قرار بگیرند.

عایق کاری صوتی می‌تواند از کسانی که در ساختمان‌ها زندگی یا کار می‌کنند، در برابر قرار گرفتن در معرض این مشکلات محافظت کند. این عایق ها می‌توانند در دیوارها و کف دفاتر شلوغ یا بین فضاهای زندگی شهری نصب شوند و مشکلات ناشی از صدای مزاحم را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

مزایای کلیدی عایق کاری صوتی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • محافظت در برابر نویزهای خارجی
  • راحتی و حریم خصوصی
  • کاهش انتقال صدا و ارتعاش عبوری از عناصر ساختمان
  • برنامه‌های کاربردی هم برای پروژه‌های نوسازی و هم برای ساختمان‌های جدید

وقتی از عایق صوتی نام می‌بریم، در مورد کاهش صدای ناخواسته از منبع صحبت می‌کنیم؛ اغلب در موقعیت‌های خانگی از همسایگان پر سر و صدا و انتقال انرژی صوتی به شما، زندگی را سخت می‌کند، اما عایق کاری صوتی این مشکلات را از بین برده است. جهت آشنایی با نحوه عایق کاری صوتی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

راهنمای عایق کاری صوتی

نحوه انجام عایق کاری صوتی

برای درک عایق صدا یا عایق صوتی، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید:

عایق کاری صوتی به روش انحراف صوت

چرخش صدا با افزایش جرم و تراکم هر سازه‌ای مانند دیوارها، کف‌ها یا سقف‌ها به دست می‌آید. هر مواد جامدی که قوام ضخیم داشته و دارای تراکم کم یا کمی سنگین باشد، می‌تواند کمک کند از صدا تا حد زیادی جلوگیری شود. با افزودن جرم و مواد متراکم بین منبع صوت و نقطه دریافت، حجم بیشتری را فراهم می‌کند که موج صوتی باید از آن عبور کند و با این کار انرژی آن کاهش می‌یابد.

افزایش جرم و تراکم دیوار را می‌توان به عنوان مثال با بتن یا تخته‌های ضخیم مانند تخته لایه، OSB، دیوار خشک یا گچ تخته که در دسترس هستند، ضخیم‌تر کرد. انحراف برای عایق کاری با جرم و چگالی، با صداهای موجود در هوا مانند موسیقی موثرتر است و با صدای ضربه مانند افتادن وسیله که معمولا با قدرت، فشار و در نتیجه لرزش قوی‌تر همراه است، چندان موثر نیست.

هنگامی که امواج صوتی به مواد جامد برخورد می‌کنند، ارتعاشات رخ می‌دهد و بنابراین انرژی از طریق سختی خود ماده از یک طرف به سمت دیگر منتقل می‌شود. این یک مشکل رایج در تمام سناریوهای ساختاری بشمار می‌رود.

عایق کاری صوتی به روش جذب صوت

در این روش با استفاده از جذب صدا و صوت عایق کاری انجام می‌شود. در عایق کاری به روش جذب صدا،از موادی که سلول باز نام دارند، استفاده می‌شود که این مواد در حجم‌ها و ضخامت‌های متفاوتی وجود دارند. این نوع مواد جاذب نه تنها قابلیت جذب را دارند، بلکه باید دانست که با پر کردن یک حفره می‌توانند از پتانسیل تشدید، طنین یا تقویت امواج صوتی اضافی که در صورت رها شدن حفره ایجاد می‌شوند، جلوگیری کنند.

قیمت انواع عایق صوتی

عایق کاری صوتی به روش جداسازی

جداسازی به این معنی است که ناحیه اتصال مکانیکی مستقیم بین زیرلایه یا زیر سازه، به عنوان مثال یک دیوار و مواد کامل کننده آن را کاهش دهد. این فرایند راهی برای جلوگیری از ارتعاشات صوتی یا انتقال جانبی است که از یک طرف به طرف دیگر از طریق اتصال یا سختی سازه حرکت می‌کند.

این ممکن است با جداسازی کامل یک ساختار داخلی مانند «اتاق درون اتاق» یا «سلول درون سلول» نامیده می‌شود. ممکن است به سادگی یک جداسازی از طریق کانال‌های ارتجاعی یا ضد ضربه ‌زنی باشد. به عنوان مثال، استفاده از آویزهای صوتی، براکت‌های صوتی یا کانال‌های ارتجاعی گزینه مناسبی است که به جدا کردن دیوارهای خشک از بقیه ساختار ساختمان کمک می‌کند. پس قدرت ارتعاشات صوتی کم می‌شود و در نتیجه عبور بالقوه آن‌ها از دیوار کاهش می‌یابد. بهتر است زمانی که ساختمان در مرحله ساخت و ساز است، جداسازی ساختمان انجام شود.

عایق کاری صوتی به روش تبدیل حرارتی

غشای جداسازی Acoustiblok ماده‌ای است که با تبدیل انرژی صوتی به انرژی گرمایی کمی کار می‌کند. هنگامی که امواج صوتی با غشاء تماس می‌گیرند، مولکول‌ها مواد را به ارتعاش در می‌آورند؛ این کار باعث اصطکاک می‌شود که به صورت کاملا هوشمندانه‌ این اصطکاک به انرژی گرمایی در درجه کم، تبدیل می‌شود.

بنابراین این ماده با تبدیل انرژی صوتی مشکل ساز‌تر به انرژی گرمایی با مشکل کم‌تر، کار می‌کند که به سادگی از طریق مواد به طرفین منتقل می‌شود. در هر استراتژی جدی یا پیشرفته‌ای برای جداسازی صدا، این یک الزام مطلق برای کار در کنار سایر اصول است. با ضخامت تنها 3 میلی‌متر، عمق مواد به سختی قابل توجه است؛ اما مزایای بالا بردن عمق مواد، در عملکرد اکوستیک بسیار زیاد است. این نوع عایق کاری صوتی بهترین تعادل جرم و انعطاف پذیری را دارد.

انواع عایق صوتی | خرید بهترین عایق صوتی

عایق کاری صوتی به روش میرایی لایه محدود

میرایی لایه محدود یک اصل استفاده از مواد خاص در نسبت‌های خاص برای کاهش فرکانس‌های تشدید طبیعی، سازه است؛ در نتیجه انتقال‌های جانبی حاصل از یک طرف سازه به سمت دیگر کاهش می‌یابد. ترکیبات میرایی زمانی موثر هستند که بین دو پانل سفت و سخت مانند دیوار خشک یا گچ تخته استفاده شوند.

در نتیجه، هنگامی که صدا به آن برخورد می‌کند، نیروهای برشی بین پانل‌ها اصطکاک را در لایه میرایی ایجاد می‌کند و با تبدیل شدن آن به گرما، صدا متوقف می‌شود؛ در اصل تبدیل حرارتی رخ می‌دهد. از این روش می‌توان برای صداهای با فرکانس پایین استفاده کرد.

عایق کاری صوتی به روش غذای آماده کلیدی

این اصول اساسی عایق صوتی که در بالا ذکر شد، مستقل از یکدیگر کار می‌کنند، اما می‌توانند مکمل یکدیگر باشند. اغلب، ترکیب روش‌های مختلف با استفاده از دو، سه، چهار یا بیشتر از این اصول بهترین نتایج را ارائه می دهد.

نصب عایق صوتی

روش‌های مختلفی برای نصب عایق صدا وجود دارد، از جمله استفاده از چسب عایق صدا و ...

برای کاهش سر و صدایی که از اتاقی به اتاق دیگر منتقل می‌شود، استفاده از عایق‌های آکوستیک، نقطه‌ای عالی برای شروع است. همچنین می‌توانید با نصب فرش و لایی ضخیم‌تر، انتخاب لوازم خانگی کم صداتر، صدا را در خانه کاهش دهید.

استعلام قیمت عایق کاری صوتی

زندگی در خانه‌ای با عایق کاری صوتی بسیار می‌تواند لذت بخش و پر از آرامش باشد، به همین دلیل برای داشتن یک زندگی با کیفیت همین امروز اقدام به عایق کاری صوتی کنید. جهت اطلاع از آخرین قیمت عایق کاری صوتی می‌توانید به سایت ساخت بازار مراجعه کنید. تولید کنندگان و تامین کنندگان عایق صوتی نیز می‌توانند با ایجاد یک پنل کاربری در سایت تجارت بین المللی محصولات ساختمانی ساخت بازار، محصولات خود را به خریداران معرفی کرده و از این طریق به فروش برسانند.

فارسی
مقالات
معرفی مصالح
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار