ساخت بازار
ساخت بازار

تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

میکروسیلیس یکی از جدیدترین انواع افزودنی بتن می باشد و در سه نوع پودر میکروسیلیس، ژل میکروسیلیس و دوغاب میکروسیلیس تولید میشود که طریقه مصرف و کاربرد این سه نوع با هم متفاوت است.

تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس

بتن، یکی از مصالح پایه در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شود که برای افزایش خواص آن از ماده‌ی واکنش‌پذیری به نام میکروسیسلیس استفاده می‌گردد. میکروسیلیس ماده‌ای خاکستری رنگ، تا حدی شبیه سیمان پرتلند یا خاکسترهای بادی می‌باشد. میکروسیلیس با پر کردن منافذ میکروسکوپی موجب افزایش دوام و مقاومت بتن، ایجاد آب‌بندی مناسب و… می‌شود. میزان مصرف میکروسیلیس در بتن بستگی به نوع استفاده‌ آن دارد. میکروسیلیس به عنوان یک محصول ثانویه از فرآیند فروسیلیس در سه نوع پودر میکروسیلیس، ژل میکروسیلیس و دوغاب میکروسیلیس تولید می‌شود. برای کسب اطلاعات درباره تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس تا انتهای این مطلب با ساخت بازار همراه باشید.

ژل میکروسیلیس چیست؟

ژل میکروسیلیس ساخته شده از دوده سیلیسی است که در بتن‌هایی با مقاومت بالا و نفوذناپذیر به کار می‌رود. ژل میکروسیلیس یا فوق روان کننده بتن، به صورت خمیری شکل مصرف شده و می‌تواند مقاومت شیمیایی و مکانیکی بتن را افزایش دهد. این محصول در اختلاط با بتن، خلل و فرج آن را می‌پوشاند و به عنوان جایگزین مناسب بسیاری از انواع افزودنی بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ژل میکروسیلیس در انواع مختلفی در بازار موجود است که عبارتند از:

  1. ژل میکروسیلیس بر پایه لیگنو، نفتالین یا کربوکسیلات
  2. ژل میکروسیلیس الیاف‌دار
  3. ژل میکروسیلیس دیرگیر، زودگیر یا نرمال

منظور از پودر میکروسیلیس چیست؟

میکروسیلیس یک محصول تولید شده از آلیاژهای فلز سیلیس می‌باشد که از ذرات بسیار سبک به رنگ خاکستری مایل به سفید تشکیل می‌شود. این پودر از کوره‌های قوس الکتریکی القایی در فلز سیلیس یا فروسیلیس می‌باشد که ابعاد آن از سیمان پرتلند معمولی و خاکستر بادی دو برابر کوچکتر است. این ماده با داشتن بیش از 90 درصد سیلیس با حالت غیر کریستالی و ذرات بسیار کوچک با قطر متوسط 0.1 میکرون برای استفاده به عنوان یک ماده سیمانی در بتن بسیار کاربردی است.

ژل میکروسیلیس

جهت استعلام آخرین قیمت محصولات ساختمانی مثل قیمت ژل میکروسیلیس به بخش دسته بندی سامانه تجارت بین المللی ساخت بازار مراجعه کنید و با تولیدکنندگان معتبر محصولات ساختمانی در ارتباط باشید.

تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس

یکی از تفاوت‌های بارز ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس در کاربردهای آن‌ها است. به طور کلی از مهم‌ترین کاربردهای ژل میکروسیلیس افزایش دوام و پایایی بتن، افزایش مقاومت فنی و الکتریکی بتن، ساخت بتن خمیری و نفوذ ناپذیر، کاهش ترک و شکست خوردگی، افزایش مقاومت کششی سازه‌های بتنی، افزایش مقاومت بتن در برابر شرایط جوی و .... را می‌توان نام برد. در مقابل از پودر میکروسیلیس برای پر کردن فضاهای خالی بین سنگدانه‌ها استفاده می‌شود.

همچنین کاهش پتانسیل واکنش‌های قلیایی و عدم نفوذ مواد سولفاتی در ساختار بتن نیز از دیگر کاربردهای پودرهای میکروسیلیس به شمار می‌رود. افزایش مقاومت فشاری بتن در برابر تغییرات جوی نیز از دیگر موارد استفاده پودر میکروسیلیس می‌باشد. تفاوت‌ دیگر ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس در ساختار شیمیایی این دو ماده است که موجب خمیری شدن یا نشدن بتن می‌شود.

یکی دیگر از تفاوت ژل میکروسیلیس و پودر میکروسیلیس در نحوه استفاده و مقدار استفاده آن است که در ادامه به بیان هرکدام می‌پردازیم.

مقدار مصرف پودر میکروسیلیس

میزان مصرف پودر میکروسیلیس بسته به میزان بهبود در خواص بتن مورد نظر، 7 الی 12 درصد وزن سیمان مصرفی می‌باشد. لازم به ذکر است که به اندازه پودر میکروسیلیس افزوده شده را می‌توان از میزان سیمان مصرفی کم کرد. افزودن پودرمیکروسیلیس به دلیل ریز دانه بودن و قابلیت پراکندگی آسان در فضا، به تنهایی پیشنهاد نمی‌شود و به علت داشتن خاصیت جذب آب، بهتر است از روان سازهای بتن به صورت پیوسته استفاده  گردد تا از ترک خوردگی و کاهش کارایی و عدم تراکم بتن جلوگیری شود.

بتن سبک چیست

مقدار و روش مصرف ژل میکروسیلیس در بتن

مقدار مصرف ژل میکروسیلیس به نوع بتن و میزان دوده سیلیسی و روان‌کننده ژل تولیدی شرکت سازنده بستگی دارد. اما به صورت کلی میزان ژل استفاده شده باید ۳ تا ۱۵% وزن سیمان به بتن اضافه شود. این افزودنی اگر در مرحله آخر و پیش از ریختن بتن اضافه شود، قابلیت تنظیم روانی را برای اجراکننده بتن خواهد داشت. اگر در مرحله آخر به کامیون حمل بتن اضافه شود، باید به مدت ۵ دقیقه با دور تند، یعنی ۲۰ دور در دقیقه چرخانده شود.

برای بررسی اسلامپ نیز به صورت چشمی یا با آزمایش‌هایی در محل باید روانی بتن بررسی گردد. ژل میکروسیلیس را در آب اختلاط بتن ترکیب کرده و سپس به اجزاء خشک بتن اضافه می‌کنند یا می‌توان پس از ترکیب کامل بتن به مخلوط اضافه کرد. بهترین روش افزودن ژل میکروسیلیس به این ترتیب است که یک حجم ژل میکروسیلیس با یک حجم آب اختلاط بتن ترکیب شده و سپس به بتن افزوده گردد که در این صورت به آسانی با بتن ترکیب می‌شود.

در مصرف ژل میکروسیلیس باید توجه شود که چنانچه علاوه بر آب‌بندی بتن، افزایش مقاومت آن نیز مورد نیاز است، باید با توجه به بروشور فنی تولیدکننده از آب بتن کاسته شده و عملیات اختلاط به طور مناسب انجام گیرد.

مزایا و معایب استفاده از پودرمیکروسیلیس و ژل میکروسیسلیس

به طور کلی استفاده انواع مختلف میکروسیلیس دارای مزیت‌های زیر می‌باشد:

  • افزایش چسبندگی بتن
  • جلوگیری از آب انداختگی و جداشدگی
  • افزایش مقاومت بتن و ملات
  • کاهش خزش بتن
  • کاهش نفوذپذیری بتن
  • و...

یکی از نقاط ضعف استفاده از میکروسیلیس، افت کارایی و اسلامپ بتن است. علاوه بر این جمع شدگی بتن را نیز افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به ترک‌هایی در سطح بتن شود. در شرایط هوای گرم، هنگامی که میزان تبخیر از سطح بتن بیش از مقدار آب انتقال یافته به بتن باشد، ترک‌خوردگی حادتر است.

پودر میکروسیلیس

موارد استفاده میکروسیلیس در ساخت و ساز

از مهم‌ترین کاربردها و استفاده از این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت بتن‌هایی با مقاومت بسیار بالا در برابر عوامل مخرب خارجی
  •  استفاده در سازه‌های آبی مانند سدها، کانال‌ها، پل‌ها، استخر‌ها و...
  • قابل استفاده در سازه‌هایی همچون اسکله‌‌ها و سازه‌های ساحلی
  • کف‌سازی‌های بسیار گسترده و وسیع
  • استفاده در پروژه‌های ترمیمی و بتن‌پاشی‌ها
  • ساخت قطعات پیش ساخته بتنی
  • مناسب برای قالب گیری‌های فرم‌دار با طراحی‌های خاص بدون هیچگونه حباب و خلا
  • مانع از آب انداختن و جدا شدن ذرات بتنی در ترکیب
  • مناسب برای آب‌بندی سازه‌ها و پروژه‌ها

استعلام قیمت میکروسیلیس از سامانه ساخت بازار

میکروسیلیس بر اساس عوامل مختلف قیمت گذاری می‌شود که یکی از این عوامل وزن آن است. هر چقدر حجم مورد نظر بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. اگر شما نیز می‌خواهید برای ساخت و ساز خود این محصول را خریداری کنید، می‌توانید از طریق سامانه تجارت بین المللی محصولات ساختمانی ساخت بازار با تولید کنندگان و تامین کنندگان این محصولات ارتباط برقرار کنید. همچنین امکان ثبت سفارش و خرید به صورت مستقیم از فروشندگان معتبر محصولات ساختمانی در این سامانه وجود دارد.

فارسی
مقالات
معرفی مصالح
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار