ساخت بازار
ساخت بازار

افزودنی های بتن در هوای سرد

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

بتن ریزی در هوای سرد می‌تواند باعث کاهش مقاومت بتن و یا خرابی آن شود. افزودنی های بتن می‌توانند از بتن در برابر این خرابی‌ها محافظت کنند.

افزودنی های بتن در هوای سرد

بتن ریزی در هوای سرد می‌تواند باعث کاهش مقاومت بتن و یا خرابی آن شود. از این رو لازم است تمهیداتی در نظر گرفته شود تا بتوان از وقوع این اتفاقات جلوگیری کرد. یکی از راه‌های جلوگیری از کاهش مقاومت بتن در برابر چرخه ذوب و انجماد، استفاده از افزودنی های بتن در هوای سرد است. متخصصات تکنولوژی بتن با تحقیقات گسترده خود محصولات شیمیایی را تولید کرده‌اند که شرایط مناسبی را برای بتن ریزی در هوای سرد فراهم کنند. برای خرید و استعلام قیمت انواع افزودنی های بتن مناسب برای بتن ریزی در هوای سرد می‌توانید از سامانه تجارت بین المللی محصولات ساختمانی ساخت بازار استفاده نمایید. در ادامه با این افزودنی ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع افزودنی های بتن مناسب برای بتن ریزی در هوای سرد

همانطور که در مقاله "الزامات بتن ریزی در هوای سرد" اشاره شد، افزایش حجم آب درون بتن ناشی از دمای سرد هوا باعث ایجاد ترک و یا ترکیدن بتن می‌شود که این امر در مقاومت بتن بسیار اثرگذار است. به بیان مهندسی اگر میانگین دمای روزانه محیط بتن ریزی برای بیش از 3 روز متوالی از 40 درجه فارنهایت یا 5 درجه سانتی گراد کم‌تر باشد، واکنش هیدراتاسیون بتن که یک واکنش گرما زا است و طی آن بتن سخت و با دوام می‌شود، به صورت قابل توجهی کند می‌شود.

الزامات بتن ریزی در هوای سرد بدین منظور تدوین شده است تا از بتن برای رسیدن به مقاومت کافی مورد نظر، محافظت شود. علاوه بر این زمانی که سیمان در معرض هوای سرد قرار می‌گیرد، منبسط شده و فشار مازادی را به مخلوط اضافه می‌کند؛ این موضوع نیز اثر مهمی بر تضعیف مقاومت بتن دارد. برای آن که بتوان زمان بتن ریزی در هوای سرد را تسریع کرده و از اثرات مضر یخ زدگی آن جلوگیری کنیم، یکی از راه‌های موثر آن استفاده از افزودنی های بتن است. مواد افزودنی بتن، مواد خاصی هستند که علاوه بر سیمان، سنگدانه و آب به مخلوط بتنی افزوده می‌شوند و برای افزایش خلوص ویژه بتن و یا اصلاح ساختار آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جمله مواد افزودنی که به تسریع سخت شدن بتن و رسیدن به استحکام آن در هوای سرد کمک می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

بتن ریزی در هوای سرد | خرید افزودنی های بتن برای بتن ریزی در هوای سرد

افزودنی حباب ساز

وجود حباب هوا درون بتن می‌تواند مقاومت بتن را در برابر خطراتی هم چون یخ زدگی و ذوب شدن محافظت کند. افزودنی حباب هوا ساز بتن با ایجاد مقدار بسیار زیادی حباب ریز در مخلوط سیمان، از فشار اضافه ایجاد شده در دمای انجماد خمیر سیمان جلوگیری می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت در دماهای پایین که مقاومت بتن کاهش می‌یابد، استفاده از حباب ساز بتن می‌تواند از بتن تازه در برابر آسیب‌های مخرب یخبندان جلوگیری کند.

از ویژگی‌های مهم افزودنی‌های حباب هوا ساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد پایداری بیشتر بتن در برابر سیکل‌های ذوب و انجماد
  • روانی بیشتر مخلوط بتنی در شرایط بتن ریزی در دمای پایین
  • کم کردن خطر آب انداختگی بتن و جدا شدن دانه‌های آن

برای خرید افزودنی حباب ساز بتن می‌توانید به بخش دسته بندی این محصول در سایت ساخت بازار مراجعه کنید.

افزودنی ضد یخ بتن

ضد یخ نوع دیگری از افزودنی های بتن در هوای سرد است که بر پایه نمک‌های طبیعی و معدنی ساخته می‌شود. مطابق با استانداردهای موجود از جمله استاندارد ملی ایران شماره 2930، ترکیبات موجود در ضد یخ بتن در صورتی که در انبار مناسب نگهداری شوند، می‌توانند کیفیت خود را تا یک سال حفظ کنند.

انتخاب نوع و میزان ضد یخ بتن وابسته به نسبت آب به سیمان و عیار سیمان در بتن است. همچنین دمای هوای بتن ریزی نیز در میزان مصرف ضد یخ بتن بسیار موثر است به صورتی که هرچه دمای هوا کم‌تر و سردتر باشد و میزان عیار سیمان مخلوط بتن کم‌تر شود، نیاز به ضد یخ بیشتری خواهید داشت. نحوه مصرف ضد یخ بتن و نیز مقدار آن معمولا توسط شرکت تولید کننده بر روی محصول درج می‌شود.

نکته مهمی که در استفاده از ضد یخ بتن باید در نظر گرفت، پخش یکنواخت آن در بتن است. در صورتی که ضد یخ در کل بتن پخش نشود، تنها بخشی از بتن در برابر هوای سرد محافظت می‌شود. مقاومت سایر بخش‌ها درگیر با هوای سرد کم شده و متلاشی می‌شوند. برای رسیدن به این پخش یکنواخت ضد یخ در بتن باید ضد یخ در میکسر بتن ریخته شده و در حدود 3 دقیقه با دور تند با دیگر مواد ترکیب شود.

ضد یخ کلر دار برای ملات و ضد یخ بدون کلر برای سازه‌های بتن مسلح مورد استفاده قرار می‌گیرند. چرا که یون کلر خوردنده است و همچنین در مجاورت سنگدانه‌های قلیایی و محیط سولفاته از خود واکنش نشان می‌دهد؛ در نتیجه باعث تخریب بتن می‌شود. در این موارد بهتر است از ضد یخ بتن بر پایه نیترات استفاده شود.

تاثیر ضد یخ بتن در بتن ریزی در هوای سرد

زودگیر کننده ها و روان کننده ها

روان کننده ها و فوق روان ساز ها یکی دیگر از پرکاربردترین انواع افزودنی های بتن در هوای سرد هستند. مصرف فوق روان کننده با افزایش اسلامپ بتن و روانی آن، درصد آب مخلوط بتنی را 10 تا 30 درصد کاهش دهد. اگر چه این افزودنی پس از 45 دقیقه شروع به کار می‌کند اما این محصول باعث می‌شود تا آب کم‌تری در مخلوط بتنی برای یخ زدن وجود داشته باشد.

کلسیم نیترات از ترکیبات مهم روان کننده ها و زودگیر کننده های بتن در پروژه های بتن ریزی عمرانی است که استفاده زیادی دارد. این ترکیب علاوه بر اینکه باعث تسریع سرعت گیرش بتن می شود، ویژگی‌های ضد یخ بتن را نیز داشته و از بروز خوردگی در میلگردها جلوگیری می‌کند.

افزودنی کلرید کلسیم از رایج‌ترین انواع زودگیر کننده بتن به شمار می‌رود که می‌تواند سرعت هیدراتاسیون سیمان را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد. میزان مصرف زودگیر کننده بتن به دو عامل هوا و ضخامت مخلوط بتنی وابسته است؛ بدین صورت که هرچه دما و ضخامت بتن کم‌تر شود، میزان ترکیب زودگیر کننده در مخلوط بتن افزایش خواهد یافت. لازم به یادآوری است که زودگیر کننده باید پیش از بتن ریزی به مخلوط بتن اضافه شود.

استعلام قیمت افزودنی های بتن در هوای سرد در ساخت بازار

همان طور که گفته شد، وجود هوای سرد باعث انجماد آب در طرح اختلاط بتن می‌شود و آب با یخ زدن موجب افزایش حجم بتن و در نتیجه ایجاد ترک یا متلاشی شدن آن می‌شود. در این صورت بتن مقاومت کافی را ندارد که این موضوع مشکل و خطرات مهمی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با توجه به الزامات بتن ریزی در هوای سرد، شما نیاز به خرید افزودنی های بتن مناسب برای هوای سرد خواهید داشت.

برای خرید و یا دریافت آخرین قیمت انواع افزودنی های بتن در هوای سرد کافی است از بخش دسته بندی مصالح پایه در سامانه تجارت بین المللی ساخت بازار استفاده نمایید. پس از آن که قیمت‌ها را مشاهده و مقایسه کردید، می‌توانید به صورت کاملا مستقیم از فروشندگان معتبر خرید کنید.

تولید کنندگان و تامین کنندگان انواع افزودنی های بتن نیز می‌توانند پس از ساخت پنل کاربری در سامانه ساخت بازار اقدام به معرفی محصولات ساختمانی خود برای فروش بیشتر به صورت اینترنتی نمایند. فروشندگان با درج قیمت پیشنهادی خود، می‌توانند خریداران محصولات ساختمانی را برای خریدی ایمن و به صرفه راهنمایی کنند.

فارسی
قواعد ساخت و ساز
مقالات
معرفی مصالح
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار