ساخت بازار
ساخت بازار

نازک کاری ساختمان چیست؟ + مصالح ساختمانی مناسب برای نازک کاری

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

به مجموعه اقداماتی که پس از مرحله سفت کاری و تاسیسات در ساخت و ساز انجام می‌گیرد، نازک کاری ساختمان گفته می‌شود. مراحل نازک کاری ساختمان بسیار گسترده می‌باشد و پس از اتمام آن است که یک ساختمان تکمیل خواهد شد.

نازک کاری ساختمان چیست؟ + مصالح ساختمانی مناسب برای نازک کاری

به مجموعه اقداماتی که پس از مرحله سفت کاری و تاسیسات در ساخت و ساز انجام می‌گیرد، نازک کاری ساختمان گفته می‌شود. در واقع می‌توان گفت نازک کاری ساختمان، عملیاتی است که به عنوان پوشش نهایی بر روی ساختار زیرین مصالح ساختمانی قرار می‌گیرد و پوشش ظاهری ساختمان را شامل می‌شود که در معرض دید بیننده است. مراحل نازک کاری ساختمان بسیار گسترده می‌باشد و پس از اتمام آن است که یک ساختمان تکمیل خواهد شد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل و مصالح نازک کاری ساختمان آشنا کنیم و نحوه خرید و استعلام قیمت هر یک از محصولات را برایتان بازگو کنیم. پس تا انتهای مطلب با سامانه تجارت بین المللی محصولات ساختمانی ساخت بازار همراه باشید.

نازک کاری ساختمان چیست؟

در صنعت ساختمان‌سازی ابتدا عملیات سفت کاری شامل اسکلت سازه، دیوارچینی، تاسیسات و… انجام می‌شود و پس از آن عملیات نازک کاری برای محافظت از اجزای سازه، قابل سکونت کردن ساختمان و ایجاد زیبایی بصری آن انجام می‌گیرد. به عبارتی نازک کاری ساختمان‌ها به کلیه اقدامات مربوط به پوشش ظاهری و داخلی ساختمان گفته می‌شود که منجر به زیبا شدن فضای ساختمان شده و آن را برای سکونت قابل استفاده می‌کند.

مصالح نازک کاری ساختمان آخرین مصالحی هستند که کف‌ها، دیوارها و سقف‌ها را پوشش می‌دهند و شامل کفپوش‌ها، رنگ، کاشی و سرامیک، عایق‌ها، سقف‌های کاذب و مواردی از این قبیل هستند. نازک کاری ساختمان دارای مراحل گوناگونی است که هر کدام از آن‌ها نیازمند مصالح ساختمانی خاصی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از همان ابتدا به دنبال شرکت و فروشندگان معتبر برای خرید مصالح نازک کاری باشید تا در نهایت حداکثر بازده و بهره‌وری را از ساخت‌وساز خود دریافت کنید. سامانه ساخت بازار با هدف ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ایجاد شده است. شما در این سامانه می‌توانید استعلام آخرین قیمت مصالح نازک کاری ساختمان را از بهترین تولیدکنندگان دریافت کرده و هوشمندانه نسبت به خرید اقدام کنید.

در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی کامل مراحل نازک کاری ساختمان و مصالح مورد نیاز نازک کاری بپردازیم. این مراحل به شرح زیر می‌باشند:

مراحل نازک کاری ساختمان و مصالح مورد نیاز نازک کاری

اصلی‌ترین مراحل نازک کاری ساختمان عبارتند از:

شمشه کشی

شمشه کشی نخستین مرحله نازک کاری ساختمان است که در آن سطح دیوار که دارای پستی‌ و بلندی‌های گسترده است، صاف و یکدست می‌شود. این مرحله به این صورت انجام می‌شود که شمشه‌های چوبی یا فلزی به فاصله یک متری از همدیگر قرار گرفته و به عنوان نواحی مبنا در پروسه شمشه کشی در نظر گرفته می‌شوند. فاصله‌های بین نقاط با گچ و ملات پر شده و توسط شمشه یک دست می‌شوند. انجام این عمل باعث می‌شود تا سطح دیوار مسطح و صاف شده و برای انجام مراحل دیگر نازک کاری آماده شود. البته دیوارهایی که از بلوک‌ های سبک ساخته شده‌اند، نیازی به شمشه کشی ندارند. 

شمشه کشی

اجرای ملات گچ و خاک

در مرحله اندودکاری دیوارها، تنها سفید بودن لایه نهایی کافی است و برای کم شدن هزینه‌ها از مخلوط گچ و خاک رس در لایه‌های زیرین استفاده می‌کنند. افزودن خاک به گچ نه تنها موجب صرفه جویی در هزینه‌ها شده بلکه ملات به کار رفته در آن را دیرگیرتر می‌کند. در نتیجه فرصت کافی وجود دارد تا سطح بیشتری با این ملات پوشش داده شود. این ملات از نسبت برابر خاک رس و گچ خالص به همراه آب ساخته می‌شود.

سفیدکاری ساختمان

ملات مرحله سفیدکاری از گچ خالص ساخته می‌شود. با توجه به اینکه گچ خالص بسیار زودگیرتر از ترکیب گچ و خاک است، لازم است پس از مخلوط کردن گچ با مقدار کمی آب، ملات به دست آمده بدر کم‌ترین زمان بر روی دیوار اجرا شود. پس از کشیدن این ملات بر روی لایه قبلی، با استفاده از ماله سطح دیوار صاف می‌شود.

مراحل نازک کاری ساختمان

کشته کشی دیوارها

 به دلیل زود گیر بودن گچ نمی‌توان سطح آن را صاف کرد. به همین دلیل بعد از سفید کردن دیوار قبل از آنکه ملات گچ خشک شود، روی آن را یک ورقه کشته به ضخامت چند دهم میلی‌متر می‌کشند و با ماله صاف می‌کنند تا سطحی کاملاً مسطح به دست آید. برای ساخت ملات کشته کشی، گچی که دانه‌بندی آن بسیار ریز است را با آب مخلوط کرده و حدود 15 دقیقه هم می‌زنند. با این کار ملات دیرتر سخت شده و می‌توان از آن برای گچ‌بری‌ها نیز استفاده کرد.

همان گونه که مشاهده می‌کنید، گچ یکی از اصلی‌ترین مصالح نازک کاری ساختمان است و در اغلب مراحل نازک کاری جزء اصلی‌ترین مصالح محسوب می‌شود. حال نیز اگر شما پروژه‌ی در حال اجرا دارید و نیاز به خرید گچ و استعلام آخرین قیمت آن را دارید، می‌توانید از سامانه تجارت بین المللی ساخت بازار استفاده کنید تا یک محصول با کیفیت را با کمترین قیمت خریداری کنید.

رنگ آمیزی یا استفاده از دیوارپوش ها

پس از مراحل یاد شده، دیوار آماده رنگ شدن است. همچنین می‌توان از دیوارپوش‌ های متنوع بر روی دیوار استفاده کرد. در سامانه ساخت بازار انواع مختلف کاغذ دیواری‌ ها و پوسترهای تولیدکنندگان مختلف موجود هستند که شما می‌توانید بدون اتلاف وقت و هزینه اضافی در رفت و آمد، به صورت آنلاین انواع آن‌ها را مشاهده کرده و با مقایسه قیمت‌ها و ویژگی‌هایشان نسبت به خرید اقدام کنید.

نازک کاری ساختمان چیست

 

عایق‌ کاری سازه

در  بخش‌هایی از ساختمان مانند آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی که مرتبا در معرض رطوبت قرار دارند، لازم است کف و دیواره‌ها با روش‌هایی همچون قیرو گونی کردن و استفاده از مواد آب بند عایق‌کاری شوند.

عایق کردن، مانع از آسیب دیدن سازه و در نتیجه افزایش طول عمر مفید آن می‌شود. در بخش نازک کاری ساختمان، استفاده از کف‌پوش‌ ها و دیوارپوش‌ هایی از جنس کاشی و سرامیک در آشپزخانه‌ها و سرویس بهداشتی نوعی عایق کاری محسوب می‌شود. استفاده از این مصالح علاوه بر زیباسازی سطوح، شستشوی آسان، دوام بالا یک نوع عایق رطوبتی نیز به شمار می‌رود.

برای آشنایی و استعلام آخرین قیمت و خرید انواع عایق‌های حرارتی و صوتی نیز می‌توانید از ساخت بازار کمک بگیرید.

اجرای قرنیز

قرنیزها را می‌توان به دو شکل خارج از دیوار یا هم‌سطح با آن اجرا نمود. مصالحی از جنس چوب، پلاستیک، سنگ، ام‌دی‌اف و می‌توانند به عنوان قرنیز مورد استفاده قرار گیرند. اجرای قرنیز می‌تواند علاوه بر زیبایی محیط، پوششی برای عبور اجزای تأسیسات و مانعی برای ورود رطوبت محسوب شود.

لیست نازک کاری ساختمان

کف سازی نهایی

یکی از مهم‌ترین مراحل نازک کاری ساختمان کف‌سازی نهایی سازه است که باید با دقت زیاد اجرا شود. به طور مثال اگر کف‌سازی به درستی انجام نشود، موجب جمع شدن آب حین تمیزکاری شده و مشکلاتی را برای طبقات پایینی ایجاد خواهد کرد.

برای‌ کف سازی ساختمان انواع مصالح لوکس مانند انواع کاشی و سرامیک، سنگ یا انواع پارکت و کفپوش‌ های دیگر در بازار موجود است که هر کدام تنوع زیادی دارند. برای اینکه هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از بخش دسته بندی دکوراسیون ساخت بازار ابتدا قیمت انواع کفپوش‌ها را از برندهای معتبر داخلی و خارجی مشاهده کنید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

مصالح نازک کاری ساختمان

اجرای کاشی کاری

در این مرحله کف و بخش‌هایی از دیوار‌های کناری و کل سرویس‌های بهداشتی به وسیله سرامیک یا کاشی پوشانده می‌شوند. برای انجام کاشی کاری، ابتدا یک لایه ماسه یا گچ بر روی کف اجرا می‌شود و پس از تراز کردن، کاشی را با استفاده از تراز و شاقول بر روی آن قرار داده و به صورت موقت با استفاده از گچ سفت یا یک تکه گل رس، تعادل کاشی را در آن وضعیت حفظ می‌کنند. سپس در چند مرحله و به صورت آرام و آهسته، دوغاب سیمان همراه با ماسه نرم بر روی آن ریخته می‌شود. در مرحله بعد، بندکشی انجام می‌شود که برای زیبا از آب درآمدن کار باید در این مرحله دقت و ظرافت به خرج داده شود.

نازک‌ کاری سقف

در این مرحله باتوجه به نیاز و سلیقه و کاربری ساختمان از انواع سقف‌ های ساختمانی مانند گچ بری، سقف کاذب یا … استفاده می‌شود. این بخش از سقف‌ها، نقش سازه‌ای ندارند و فقط بر اساس زیبایی و دسترسی آسان به تأسیسات انتخاب می شوند. در صورت اجرای سقف کاذب، به راحتی می‌توان به تأسیسات عبور داده شده از میان آن، مانند داکت‌ها و سیم‌ ها دسترسی داشت.

مصالح نازک کاری ساختمان

نماسازی ساختمان

نمای ساختمان، ظاهر بیرونی آن بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. انتخاب نوع نما با توجه به شرایط اقلیمی، مطابق سلیقه شخصی انجام می‌شود. نکته مهم در این مرحله از نازک کاری این است که جنس نما از هر متریالی هم انتخاب شود، باید عایق‌بندی آن در برابر رطوبت و درجه حرارت آن در اولویت باشد. به همین سبب امروزه استفاده از انواع روش‌های آب‌بندی ساختمان از مهم‌ترین مراحل نازک کاری ساختمان محسوب می‌شود. جذب رطوبت توسط نما می‌تواند آثار مخربی مانند خوردگی، ایجاد کپک و شوره، پوسته پوسته شدن مصالح، تغییر رنگ و در نتیجه ایجاد هزینه‌های گزاف را به همراه داشته باشد.

برای مشاهده انواع متریال باکیفیت برای نمای خارجی ساختمان می‌توانید به دسته بندی ساخت بازار مراجعه کنید.

لیست نازک کاری ساختمان

چگونه بهترین مصالح ساختمانی را برای ساخت و ساز خود انتخاب کنیم؟

انتخاب مناسب مصالح نازک کاری علاوه بر این که موجب زیبایی بنا می‌شود، می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری از سازه و کاهش دفعات تعمیر و نگهداری آن نیز شود. انتخاب مصالح نازک کاری برای اینکه متناسب با ساخت‌وساز شما انجام شود، باید با توجه به موارد زیر انجام گیرد:

  • نوع کاربری و ابعاد فضا
  • شرایط آب و هوایی، فرهنگ و آداب و رسوم منطقه
  • مسائل اقتصادی
  • دوره‌های تعمیر و نگهداری
  • تعداد مصرف کنندگان در واحد زمان
  • و..

استعلام قیمت مصالح ساختمانی برای نازک کاری در ساخت بازار

پیمانکاران و مهندسان عزیز، برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین مصالح نازک کاری ساختمان می‌توانید از بخش دسته بندی سامانه تجارت محصولات ساختمانی ساخت بازار اقدام به دریافت آخرین قیمت آن‌ها کرده و سپس با مقایسه قیمت تولیدکنندگان معتبر، ارزان قیمت‌ترین مصالح را برای انجام مراحل نازک کاری ساختمان خود خریداری کنید. همچنین در سامانه بین المللی ساخت بازار، تولیدکنندگان و تامین کنندگان تمامی محصولات ساختمانی می‌توانند با ساخت پانل کاربری در این سایت و ثبت محصولات خود با درج قیمت پیشنهادی   آنها را به  خریداران معرفی نمایند.

فارسی
قواعد ساخت و ساز
مقالات
معرفی مصالح
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار