ساخت بازار
ساخت بازار

ساخت واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن توسط چینی‌ها قطعی شد!

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

چینی‌ها برای ساخت واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن در مقابل تهاتر نفت قطعی شد. این همکاری در حالی است که پیش از این انبوه‌سازان داخلی به دولت پیشنهاداتی داده و در این باره ابراز تمایل کرده بودند. شرکت‌های چینی هزینه ساخت هر متر مربع از واحدهای مسکونی وعده داده شده را چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌اند!

ساخت واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن توسط چینی‌ها قطعی شد!

این در حالی است که سازندگان مسکن عنوان می‌کنند با توجه به قیمت مصالح ساختمانی و تورم فزاینده، این عدد غیرقابل باور و اجراست. از همین رو این گمانه مطرح است که دولت، نفت را با قیمتی بسیار پایین‌تر به چینی‌ها واگذار می‌کند تا از این سمت قیمت ریالی واحدهای مسکونی همان چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام شود.

سیدمحمد مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن:

چند سال گذشته تجربه ناموفقی درباره حضور چینی‌ها در پروژه‌های داخلی وجود داشت؛ از آنها برای ساخت اتوبان تهران-شمال هم کمک گرفته شده بود که خسارت زیادی را به کشور وارد کرد و باعث شد چند سال این طرح بزرگ ملی عقب بیفتد. آنچه در خصوص حضور چینی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن مطرح شده هزینه ساخت است. آن‌طور که مقرر شده چینی‌ها می‌خواهند واحدها را با متری چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بسازند! این مبلغ از اوایل دولت سیزدهم و ابتدای طرح نهضت ملی مسکن هم مطرح بود و به انبوه‌سازان پیشنهاد شد اما از آنجا که با واقعیت‌های اقتصادی و هزینه ساخت مغایرت داشت مورد توافق قرار نگرفت.

این مواردی است که ما (انبو‌ه‌سازان) بارها آن را گوشزد کرده بودیم. مطالعات نشان می‌دهد با توجه به وضعیت فعلی نمی‌توان با این مبالغ پیشنهادی واحدی ساخت. اما حالا که گفته می‌شود چینی‌ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در مقابل متری چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهند ساخت اولین چیزی که به ذهن هر فرد می‌رسد تهاتر نفت با قیمت پایین‌تر است. وقتی چینی‌ها عهده‌دار پروژه‌هایی مثل نهضت ملی مسکن می‌شوند دیگر نمی‌توان از زنجیره داخلی تولید مسکن در ساخت این یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد استفاده کرد و مشاغل زیادی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. تعداد زیادی از افرادی که در اشکال مختلف در پروژه‌ها به کار گرفته می‌شوند مثل مهندسان، کارگران ساختمانی و حوزه بزرگ مشاغل مربوط به صنعت ساخت و ساز، از این ساخت خارج خواهند شد

 

   صفحه اینستاگرام ساخت بازار را دنبال کنید: 

instagram.com/sakhtbazar_com

فارسی
اقتصاد ساخت و ساز
اخبار ساخت و ساز
صنعت ساختمان
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار