ساخت بازار
ساخت بازار

دولت نمی‌ تواند در ساخت مسکن موفق باشد

تاریخ انتشار: 5 ماه پیش

نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنفی بتن سبک ایران گفت: دولت نمی‌تواند در ساخت مسکن موفق باشد، چراکه دخالت دولت در مسکن درست نیست.

دولت نمی‌ تواند در ساخت مسکن موفق باشد

در کشور ما به علت اینکه داده‌های آماری درست نیست، هیچگونه تصمیم‌گیری درست برای میزان نیاز به مسکن، میزان مسکن خالی و… وجود ندارد.

وضعیت ساخت‌وساز کشور ما در اکثر مواقع به سمت غیرفنی و غیرعلمی بودن رفته است؛ یعنی بیشتر به سمت سوداگری حرکت کرده تا رعایت مسائل علمی و فنی که این مشکل اساسی در ساخت‌وساز در کشور ماست.

اگر بشود مسکن را به سمت مسائل فنی و اجتماعی ببریم این مشکلات حل خواهد شد وگرنه ما از سال 1352 همیشه با مشکل مسکن و حاشیه‌نشینی مواجه هستیم و حالا هم همین مشکل تکرار می‌شود، چرا؟ چون از شهرسازی و اصول ساخت‌وساز دور افتادیم.

به جای اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری، پیمانکاری و تخصصی را به سمت ساخت‌وساز ببریم به همه اجازه ساخت و ساز دادیم. در تبریز پروژه آسمان به وسیله یک شرکت سرمایه‌گذاری ساخته شده و تمام امکانات شهرسازی را در آن رعایت کرده است یا ساختمان‌های ایرداک در ولیعصر. ما به جای توسعه چنین کارهایی اجازه دادیم مردم به هر نحوی با پرداخت پول به شهرداری، ساخت‌وسازهایی انجام دهند و شهر به وضعی بیافتد که قابل سکونت در آرامش نباشد.

راهکار کاهش قیمت مسکن در کشور چیست؟

ما اگر به روش‌های علمی آزموده برنگردیم این مشکل ادامه خواهد داشت. در دنیا چگونه این مسئله را حل کردند؟ اجازه دادند شهرسازی و ساخت‌وساز توسط شرکت‌های پیمانکاری رخ دهد، وقتی این کار انجام شود قیمت هم پایین می آید.

ما الان در مناطق مختلف ساختمان‌هایی سوداگرانه ساخته‌ایم که فقط با چند برابر قیمت بفروشیم و فکر اینکه از تولید سود ببریم، نیستیم بلکه به دنبال تورمی هستیم تا از ساخت‌وساز سود ببریم در حالی که در کل دنیا ساختمان‌سازی مانند دیگر کارخانه‌هاست که یا مسکن را می‌فروشد یا اجاره می‌دهد یعنی به دنبال مشتری می‌روند و بر اساس نیاز مشتری کار انجام می‌دهد.

ما در تبریز یک ساختمان را اگر در ولیعصر بسازیم به یک قیمت و اگر همان ساختمان را در مارالان بسازیم به قیمتی دیگر می‌فروشیم؛ این تفاوت‌های شهرسازی غیرعلمی است و فروختن فضا باعث شده که به این وضعیت برسیم.

من معتقدم به جای ساخت و ساز در داخل شهرهای بزرگ باید شهرک‌ها یا شهرهای کوچک اطراف را برای ساخت‌وسازهای اصولی به شرکت‌های پیمانکاری بدهیم. با این روش مشکل قیمت مسکن حل می‌شود. در اطراف تبریز ایلخچی، اسکو و شهرک خاوران و شهریار را داریم که می‌توان آنها را اصولی ساخت و دیگر داخل شهر اجازه توسعه نداد زیرا زیرساخت‌ها هم کشش ندارد.

ویژگی بتن سبک و تاثیرات آن در ساختمان‌سازی چیست؟

تخریبِ زلزله ارتباط مستقیمی با سبک سازی دارد، هرقدر وزن ساختمان بالا برود زلزله اثر بیشتری روی آن دارد. در سبک سازی چندین کار می‌توان انجام داد؛ اگر به سمت سبک سازی اسکلت با بتن و میلگرد خاص برویم، می‌توانیم وزن ساختمان و قیمت آن را کم کنیم.

مصرف انرژی در ساختمان‌های کشور بسیار بالاست. اگر کلاف‌بندی ساختمان بر اساس مصرف انرژی صورت بگیرد این مشکل حل می‌شود آن وقت مصالح علمی جای مصالح سنتی که طبیعت را برهم می‌زند، می‌گیرد. مصرف سیمان ما در یک ساختمان چندین برابر استاندارد جهانی چون از روش های سنتی استفاده می‌کنیم.

منبع: شهربورس

فارسی
اخبار مسکن
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار