ساخت بازار
ساخت بازار

بررسی پمپ سیرکولاتور همراه با نکات اجرایی پمپ سیرکولاتور

تاریخ انتشار: 1 سال پیش

 پمپ سیرکولاتور برای به گردش در آوردن سیال (آب گرم  یا آب سرد) در یک سیکل بسته مانند سیستم حرارت مرکزی ساختمان و یا سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود. بدنه‌ی پمپ سیرکولاتور معمولا از جنس چدن یا استیل و جنس پروانه تشکیل دهنده آن از استیل، چدن و برنج ساخته می‌شود.

بررسی پمپ سیرکولاتور همراه با نکات اجرایی پمپ سیرکولاتور

یکی از رایج‌ترین پمپ‌ها که کاربرد زیادی در صنعت دارد، پمپ سیرکولاتور یا سیرکوله است. پمپ سیرکولاتور نوع خاصی از پمپ‌ها می‌باشد که برای گردش گازها، سیالات یا دوغاب در سیستم استفاده می‌شود. پمپ‌های سیرکولاتور از نوع پمپ‌های گریز از مرکز با نیروی الکتریکی هستند که برای پمپاژ کردن سیالات تا دمای 100 الی 130 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع پمپ‌ها برای تأمین آب داغ در موتورخانه ها و سیستم‌های گرمایش مرکزی و منطقه‌ای، گردش آب داغ در سیستم‌ آب گرم خانگی مثل مدار آب گرم شوفاژ و .... کاربرد دارند. برای آشنایی بیشتر با این محصول با سامانه ساخت بازار همراه باشید.

منظور از پمپ سیرکولاتور چیست؟

 پمپ سیرکولاتور برای به گردش در آوردن سیال (آب گرم  یا آب سرد) در یک سیکل بسته مانند سیستم حرارت مرکزی ساختمان و یا سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود. بدنه‌ی پمپ سیرکولاتور معمولا از جنس چدن یا استیل و جنس پروانه تشکیل دهنده آن از استیل، چدن و برنج ساخته می‌شود. دور موتور این پمپ‌ ها ما بین ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ دور است. پمپ سیرکولاتور مکش منفی نداشته و مصرف انرژی‌ بهینه دارد و در رده‌بندی مصرف، در رده‌های A و B قرار می‌گیرد.

انواع پمپ سیرکولاتور

پمپ‌های سیرکولاتور بر اساس عملکرد و کاربردهای مختلفی که دارند، به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • پمپ سیرکولاتور خطی

به صورت کلی جنس بدنه‌ی این نوع پمپ‌ها از آهن، چدن و یا استیل ساخته شده و پروانه‌ی آن‌ها از جنس پلی آمید می‌باشد. نوع آلیاژ به کار رفته در بدنه و پروانه‌ی پمپ‌های خطی در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم هستند. اغلب از پمپ سیرکولاتور خطی در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به منظور گردش و سیرکولاسیون آب، استفاده می‌شود. پمپ خطی سیرکولاتور در دو مدل کوپلینگ دار و اتاترم تولید می‌گردد که محل نصب آن‌ها نیز روی خط لوله می‌باشد.

  • پمپ سیرکولاتور زمینی

جنس بدنه‌ی پمپ‌های سیرکولاتور زمینی به طور عمده از چدن و پروانه آن‌ها نیز از برنج یا چدن ساخته می‌شود. در مواقعی که میزان فشار بیشتر باشد از این مدل پمپ سیرکولاتور استفاده می‌کنند. الکتروموتور این پمپ‌ها دارای دور ۱۴۵۰ بوده و می‌تواند به صورت تمام وقت و یکپارچه کار کند. پمپ‌های سیرکولاتور زمینی دارای الکتروموتور سنگین وزن هستند و چون مدار قادر به تحمل وزن آن‌ها نمی‌باشد، باید برای نصب و راه اندازی از شاسی استفاده می‌کنند. این مدل پمپ آب نیز در دو نوع تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  1. کوپلینگ
  2. اتا بلوک

قیمت پمپ سیرکولاتور

اگر تمایل به خرید پمپ سیرکولاتور دارید، می‌توانید با مراجعه به بخش دسته بندی سامانه ساخت بازار استعلام قیمت برندهای مختلف را گرفته و بدون واسطه به طور مستقیم با تامین کنندگان در ارتباط باشید.

محاسبات مربوط به پمپ های سیرکولاتور

برای پیدا کردن هد پمپ سیرکولاتور باید افت فشار طولی و محلی محاسبه شود. افت فشار طولی، ناشی از اصطکاک آب یا سیال با جدار لوله است که به زبری لوله، سرعت سیال و قطر لوله بستگی دارد و از معادله دارسی ویسباخ قابل محاسبه می‌باشد. برای محاسبه‌ی این افت می‌توان از رابطه زیر نیز استفاده کرد:

h1= 0.025 * L

در این رابطه،

h1 : افت فشار طولی

L : مجموع طولانی ترین مسیر رفت و برگشت

افت فشار محلی شامل افت ناشی از شیرآلات، زانوها، دیگ و چیلر می‌باشد. افت شیرآلات و زانوها را می‌توان 50% افت طولی درنظر گرفت. افت فشار محلی نیز از رابطه زیر قابل محاسبه است:

h2 = 0.5 * h1

محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور

دبی پمپ سیرکولاتور به بار گرمایشی یا سرمایشی ساختمان بستگی دارد که از رابطه زیر بدست می‌آید:

(Q = q ÷ (500*∆T

Q : دبی بر حسب گالن بر دقیقه

q : بار حرارتی

T∆ : اختلاف دما

لازم به یاد آوریست که اختلاف دما در سیستم‌های حرارت مرکزی برابر با 20 درجه فارنهایت (11 درجه سانتی گراد) و در تاسیسات سرمایشی 10 درجه فارنهایت (5.5 درجه سانتی گراد) می‌باشد.

کاربرد پمپ سیرکولاتور

به صورت کلی پمپ‌های سیرکولاتور در مصارف صنعتی و تجاری از جمله تجهیزات موتورخانه پکیج، رادیاتور و در سیستم‌های گرمایش از کف و تهویه مطبوع که در آن‌ها سیال در حال گردش است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در سیستم‌های شستشوی صنعتی به همراه آب داغ
  • انتقال آب از سیستم گرمایش مرکزی و تهویه
  • سیرکوله کردن آب گرم و آب سرد از دمای ۱۰- تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد در سیستم‌های تهویه هوا، رادیاتورها و و سیستم گرمایش از کف
  • و...

پمپ سیرکولاتور چیست

نکات اجرایی پمپ سیرکولاتور

مطابق استانداردهای موجود، در نصب و اجرای پمپ‌های مختلف از جمله سیرکولاتور بهتر است نکات زیر رعایت گردد:

  • در ساختمان‌هایی که 8 واحد یا بیشتر هستند، باید یک پمپ دیگر با همان قدرت، هد و دبی پمپ اصلی نصب شود تا در صورت خرابی پمپ اصلی، به عنوان جایگزین استفاده شود.
  • برای بهره برداری بهتر در فصول مختلف سال بهتر است پمپ سیرکولاتور جداگانه ای نصب شود.
  • دمای ترموستات جداری نصب شده روی خط لوله مکش پمپ سیرکولاتور، معمولا باید حدود ۵ درجه سانتیگراد کمتر از دمای تعیین شده ترموستات مستغرق دیگ آبگرم موتورخانه ساختمان باشد.
  • در لوله مکش کلیه پمپ‌ها، نصب صافی و لرزه گیر در لوله ورودی و خروجی پمپ‌های سیرکولاتور زمینی ضروری است.

نحوه استعلام قیمت پمپ سیرکولاتور از ساخت بازار

ساخت بازار، سامانه بین المللی تجارت محصولات ساختمانی است که با هدف کلی برقراری ارتباط مستقیم خریدار با تولیدکننده ایجاد شده است. اگر قصد خرید پمپ سیرکولاتور یا سایر محصولات ساختمانی را دارید، می‌توانید با مراجعه به این سامانه از تولیدکنندگان مختلف استعلام قیمت بگیرید و با مقایسه قیمت ارزان ترین انتخاب را داشته باشید. حتی اگر تامین کننده این محصول هستید، می‌توانید با ثبت محصولات خود و درج قیمت پیشنهادی، آن‌ها را به مصرف کنندگان معرفی نمایید.

فارسی
تاسیسات
مقالات
اشتراک گذاری
دانلود اپلیکیشن ساخت بازار